Onigiri

I Japan (åtminstone i de större städerna) är det vanligt att köpa färdigmat och snacks på Combini (från engelskans convenience store) och det är väldigt populärt med onigiri. Under vår tid i Japan åt jag det nästan varje dag som mellanmål, och till skillnad från diverse torra mackor i svenska kiosker/servicebutiker så är de ju glutenfria (de flesta i alla fall)! Det finns dessutom specialbutiker som endast säljer take-away-onigiri.

Onigiri är inte en form av sushi utan ett slags risboll (gjord på vitt ris utan sushi-su dvs. vinägerblandning), i rund eller trekantig form, ofta med fyllning i mitten och inslagen i nori (japanskt rostat sjögräs-papper). Fyllningen består traditionellt av något salt, då salt har konserverande egenskaper, men idag kan man också få en mängd mindre traditionella fyllningar såsom ebi/chicken-mayo (räka eller kyckling & majonäs). Ibland är riset blandat med ex. wakame (sjögräs) eller goma (sesamfrö) istället.

Min första måltid i Tokyo, goma-onigiri (dvs. onigiri med sesamfrö)

 

Onigiri finns också ofta att köpa i bl.a Hong Kong, Kina och Korea. En onigiri från en vanlig combini kostar normalt 8-15 kr. Detta är något av det ätbara som jag saknar mest från Japan, så enkelt, gott och alltid tillgängligt. Jag har inte än gjort onigiri själv, men ska ge mig på ett försök snarast.

1 Miko:

skriven

Sv: Jo, grymt kul är det! ^__^

2 Johanna:

skriven

Lät grymt gott! Jag har gjort typ fake-onigiris en gång.. gjorde med sushiris som blitt över och fyllde med en liten laxbit tror jag... så riktigt rätt var det inte, men gott! Skulle vilja äta en riktig någon gång.. kram!

3 Johanna (Tokyo - Love):

skriven

@Johanna: mm.. lät gott! man får ju fuska, det är helt ok.

Kommentera här:

Web Analytics