Chirashizushi

I förrgår gjorde jag chirashizushi till middag. Chirazishushi (översatt typ: spridd/strödd sushi) innehåller sashimi eller grönsaker som "strös" på sushiris.


Jag toppade riset med edamame (färska sojabönor), strimlad gurka, tamago (japansk 'omelett') och räkor (tigerräkor/jätteräkor, vad de nu kallas).

Tamago (tamago yaki): vispa ihop ägg (2 st.) och grädde (1 msk.). Smält sedan lite smör i en stekpanna och stek omelettsmeten på låg värme- den ska stelna med inte få färg! Rulla /vik sedan omeletten och tryck lite så att den håller ihop. Det går bra att låta den 'sätta sig' ett tag (ex. gör dagen innan, om du vill ha riktigt fin form som håller ihop).
- egentligen ska tamago göras i en speciell, rektangulär stekpanna 'makiyakinabe', men jag äger ingen sådan (ännu)-

Edit: Tamago yaki (jap: 'stekt/tillagat/grillat ägg') görs ofta med lite fler ingredienser, och i en 'makiyakinabe'. Då min variant är lite förenklad kallar jag den helt enkelt tamago.


Edamame: Det går bra att använda sojabönor i skal eller skalade, men jag tycker att de i skal smakar bäst och dessutom kräver de mindre koktid. Koka i så fall upp vatten och häll över bönskidorna, låt stå 3-5 min och sprita sedan bönorna. (Används skalade krävs ofta lite längre koktid, salta också vattnet lite.)

Räkor: Jag använde frysta, färdigkokta "sushiräkor" dvs. räkor som rensats, och sedan ångkokats i "utsträckt läge" så att räkorna inte är "hoprullade" utan platta. Dessa tinade jag bara i mikron (defrost-läge).

Jag toppade allt med lite vita och svarta sesamfrön, några 'strimlor' nori (sjögräs) och hade wasabi och soya (japansk!) till. Supergott! Och enkelt.



いただきます (itadakimasu)

Vill du göra nigiri eller makizushi? Kolla in mina sushi-tips här.
1 johanna:

skriven

OKEJ.... vadå sprita bönorna? och vaaaaaaaaar får du tag i de där räkorna??? jag har letat land och rike!!!



kram!

2 Tokyo - Love:

skriven

@Johanna: Men det heter ju så, dvs. när man 'ploppar' ur bönorna ur bönskidorna (om man har oskalade dvs.)

Räkorna hittade jag på 'min' asiatiska livs. Brukar finnas i frysdisken.

3 Fifiness:

skriven

Åh så gott. Detta ska jag testa.

4 Linn:

skriven

Åh va bra! Recept på tamago! Jag visste att det inte var så svårt att göra, men var ändå utan recept. Tusen tack ^^

5 karin:

skriven

Ser supergott ut! :)

6 G Amanda A.:

skriven

Ser riktigt gott ut :D

7 madeleine:

skriven

Ser smaskigt ut ..

8 viccan:

skriven

Gud vad gott det ser ut!! ;)

9 Mandy:

skriven

yumm

10 Robin:

skriven

Inget som jag tidigare testat på, men det kanske är dags nu =)

11 Emelie - PT och kostrådgivare:

skriven

Jag dör vad gott det låter!! Måste testa!

12 emma:

skriven

amen gud johanna du är ju värsta kocken alltså, visar upp den ena jättemums-fina efter det andra med tjusig uppläggning! Icke att förglömma- du dokumenterar verkligen så det ser smakfullt ut! WOW man blir imponerad!

13 FowZie ♥ ~ pojkfixerad Eskilstunabo:

skriven

tack för mattipset! såg riktigt gott ut!

14 Everlasting:

skriven

Vilket bra tips, och det verkar lite enklare att fixa till än vanlig rullad sushi.

15 Eleonore:

skriven

Så gott det ser ut! Sushi som är så gott, rolig idé att ha den utspridd med :)

16 sara:

skriven

vilken fin maträtt!

17 Anonym:

skriven

Jag älskar sushi så det här måste jag testa :) Tack för tipset!

18 Jennifer:

skriven

Mitt namn kom visst inte med ;P

19 inga:

skriven

ser så gott ut, har aldrig testat på sushi! :P

20 CJ:

skriven

Yum!

21 yasmine modell mamma och fru:

skriven

ha en fin dag.

22 ISABELLE:

skriven

Sushi är ju galet gott!

23 Emzan:

skriven

Herregud vad gött det ser ut :-)



Måste verkligen testa detta :-)



Ha det bra!

24 ☆ m a l i n .:

skriven

Oj vad det där såg gott ut!! :)

25 Anonym:

skriven

Fiiiiiiiiiiiiiiiinnnnn bloggg<33333333333333333333333333333333333<3

26 emelie:

skriven

det såg gott ut - men jag är ju ingen sushi lover direkt.

27 ronja:

skriven

mums :)

28 Junitjej:

skriven

Jag har smakat på sushi en gång och jag gillade det inte, men detta kanske jag skulle gilla.

29 Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!:

skriven

Men åååh vad gott!! :O Det där skulle jag älska!!

30 Malin:

skriven

Ser gott ut! :)

Tamago = ägg

Tamago yaki = den japanska omeletten

31 Tokyo - Love:

skriven

@ Malin: Jo jag vet att tamago= ägg, men eftersom min variant inte är gjord helt "rätt" så vill jag inte kalla den 'tamago yaki' även om det betyder stekt/tillagat ägg.*

32 foodandlove:

skriven

det där ser supergott ut!

33 Daniella:

skriven

JAg måste testa sushi någongång ser ju gott ut men har inte riktigt vågat xD

34 Veronica:

skriven

Gott =)

35 MaryCaroline:

skriven

Tror inte jag gillar "vanlig" sushi, men det här tror jag absolut är gott. Allt med räkor går ner ;)

36 Princess<3:

skriven

gott^^

37 Maddyz:

skriven

Vad gott det ser ut! Jättefin blogg!

38 Jenny - Hugos mamma:

skriven

Ser riktigt gott ut & jag älskar sushi!:)

39 Anonym:

skriven

Tamago är väl bara ägg? Eller det betyder ju i alla fall ägg, hehe.

40 Tokyo - Love:

skriven

@ Minea (anonym): Ja, tamago betyder ägg. Eftersom min variant inte är gjord helt "rätt" så vill jag inte kalla den 'tamago yaki' även om det betyder stekt/tillagat ägg.*

41 Fishis:

skriven

Jag ska kolla in dina sushi-tips när jag gör sushi min sushi ;)

42 Amina:

skriven

Y-U-M

43 Malin:

skriven

Ser jattegott ut, jag alskar sushi! Tror du att du kommer flytta tillbaka till Japan nagon gang?

44 jessika:

skriven

usch för sushi

45 Superkokken:

skriven

mm. yummy!! det så utrolig digg ut!

46 Åsa:

skriven

Mmmm...nu blir jag inspirerad! Läckert!

47 Caroline:

skriven

Hej! Gud så gott! Lär nog prova något liknande =) Ha en bra dag!

48 Marie:

skriven

mmm ser gott ut, så detta måste testas!

49 Ina Fina:

skriven

Det ser otroligt gott ut!

50 Jeppe:

skriven

Oj det ser gott ut. Nyttigt med sushi är det med!

Kommentera här:

Web Analytics