Jordbävning & tsunami



I morse (svensk tid) drabbades den Japanska kusten av en omfattande jordbävning, detta skedde i havet ca 25 mil nordost om Tokyo. Det var flera skalv, det största mätte 8,9 på richterskalan! Då skalven skedde till havs gick en tsunamivarning ut, och strax därefter svepte en tsunami (uppemot 10 m hög) in över bl.a Sendai, norr om Tokyo.

Här kan man följa nyhetsrapporteringen från BBC.

Lyckligtvis verkar det som att de vi känner i Japan klarat sig (om än chockade!), men självklart är det en hemsk händelse och man blir nervös eftersom vi snart reser dit. När vi pluggade i Tokyo förra våren inträffade ett antal jordbävningar, men vi märkte dem knappt. Det är väldigt vanligt med skalv, och i höga byggnader kan det kännas mycket, men när så kraftiga skalv inträffar så blir man helt paff. Jag är verkligen glad att vi inte valde att resa tidigare!
1 Tokyo - Love (Johanna):

skriven

Vet att jag är sent ute med min rapportering, men har haft fullt upp och inte haft tillgång till min dator.

2 Annicat:

skriven

Blir helt gråtfärdig när jag ser alla bilder och videoklipp därifrån! SKÖNT att alla ni känner mår bra!

Kommentera här:

Web Analytics