Japansk nudelsoppa

I fredags bjöd Kai på japansk nudelsoppa, som var riktigt god. Så jag tänkte dela med mig av receptet.

Japansk nudelsoppa- ramen kommer ursprungligen från Kina, och görs traditionellt på kinesiska nudlar. I Japan kan man få ramen på fyra olika typer av buljonger- Shio (salt), Tonkotsu (fläskkötts-ben), Shoyu (soya) och Miso. (det finns fler variationer, men dessa är de vanliga)
Nudelsoppan toppas ofta med fläskkött och lite grönsaker.

Kais nudelsoppa var inte riktigt en 'äkta' ramen, men den var god ändå!


Kai's vegetariska nudelsoppa (ger 4 portioner, men vi åt två var!)

Buljong:
Stek salladslök (1½ dl hackad), färsk ingefära (1½ cm) i lite olja, tillsätt vatten (ca 2 L), svampbuljong (2 tärningar), grönsaksbuljong (2 tärningar), miso-pasta (2 msk), salt (om det behövs) och lite peppar. Låt buljongen sjuda i 20 min.

Stek ostronskivling (ca 1 dl skivad/grovt hackad)- det går bra med annan svamp, men ostronskivling rekommenderas- och tillsätt i buljongen. Sjud i ytterligare 10 min.

Nudlar/grönsaker:
Koka vetenudlar (ex. 'vanliga' äggnudlar)- jag fick risnudlar (pg.a gluten), och häll av. Woka vitkål (ca 3 dl strimlad) -gärna färsk för fin, grön färg- och tillsätt böngroddar (1-2 dl från burk, större mängd om färska används).

Servering:
Tillsätt grönsakerna i buljongen, lägg nudlarna i varsin skål och häll över buljong med grönsaker. Klart!

 

いただきます (itadakimasu)

1 Moa:

skriven

Vilken typ av kål är det som man ska använda? :)

2 Jennie:

skriven

ÅHÅ!!! Låter supersmarrigt!! Måste prova :D

3 Tokyo - Love (Johanna):

skriven

@ Moa: vitkål, finns färsk i säsong nu. Går självklart att byta mot ex. savoykål.

4 Stina:

skriven

Sv: Jag sköljer av den efter varje gång jag använt den! Så jag har inte behövt köra den i maskinen än så länge :)

5 Fishis:

skriven

Det ser jättegott ut! Ska absolut testa, och sushi ska det göras någon dag oxå :)

Kommentera här:

Web Analytics