Sushi-tips

Nu har jag uppdaterat mina sushitips och lagt till nya bilder,så jag publicerar denna lilla guide på nytt.

Att göra sushi själv är lite krångligt, men inte jättesvårt. Det kan dock ta lite tid och man måste göra en del i förväg, speciellt om man gör sushi hemma för första gången. Man kan dock fixa sushi hemma relativt snabbt, det gäller att öva.
 
 
Här kommer några av minatipsför att lyckas med hemmagjord sushi. För 'grundrecept', ta en titt på mina tips om receptböcker.

Riset. Det viktigaste och kanske svåraste att få till. Till sushi används japanskt rundkornigt ris, som blir klibbigt vid kokning.

Tvätta riset ordentligt innan tillagning, när vattnet gått från grumligt till klart är riset redo att tillagas. Täck sedan riset med vatten och låt svälla i 20-30 min (minst). Koka sedan riset (gärna i riskokare) låt det inte bränna fast, men inte heller bli en gröt. Rör inte för mycket under kokning, då bryts riskornen lätt så det blir grötigt.

Sushi-su. Vinägerblandningen, tillsätts när riset kokat färdigt och fortfarande är varmt. Viktigt att smaka av vinägern och balansera med salt och socker, samt att smaka på riset så att man tillsätter rätt mängd sushi-su. Låt riset svalna lite, det ska vara ljummet när man tillreder sushi.

När riset ska formas och hanteras så är det bra att ha en vattenskål (gärna med vinäger i) tillhands. Riset ska bearbetas med fuktiga händer. (när man gör makizushi är det viktigt att hantera noriarken med torra händer)


Makizushi. Rullar inlindade i nori (sjögräs) med olika fyllningar, kan verka svåra att få till men det gäller bara att jobba snabbt och att göra rullen fast (dvs. inte lös då den blir svårt att skära och äta). Här krävs att man har en makisu (rullmatta av bambu) och viktigt är att man placerar noriarket med rätt sida upp och åt rätt håll på makisu (tänk också på att snörena på rullmattan alltid ska placeras uppåt så att dessa inte rullas in i sushi-rullen). Använd inte för stor mängd ris, packa det inte heller för hårt och använd inte för mycket fyllning. Skär makizushin med en fuktad kniv, såga inte. 

Vill man göra uramaki (ut-och invända rullar) så brukar jag använda sesamfrön (vita och svarta) direkt på riset, sedan placerar man ett plastfolie-ark över riset och vänder så att noriarket är vänt uppåt. Sedan fortsätter man som med en 'vanlig' maki.


Nigirizushi. De avlånga risbollarna med 'topping' kan tyckas lättare att få till än makizushi (rullar) men man får vara försiktig så dessa inte blir för hårda eller lösa i konsistensen. Riset ska klibba ihop men inte bli till en grötig risklump. Gör dem inte för stora!

Fisk. Jag har provat att använda lax, tonfisk och räkor (dessa köpte jag 'färdiga' i en 'asiatisk specialaffär'). Jag brukar alltid frysa fisken ca 36-48 timmar för att döda ev. parasiter/bakterier. Det är vad som rekommenderasnär man själv köper fisk till sushi i alla fall. Köp INTE fryst lax, den smakar förfärligt rå (kan inte nog påpeka detta)! Brukar köpa 250-500g lax beroende på hur många som ska äta, och be gärna att de tar bort skinnet om de kan (du kan ju alltid säga att du ska ha den till sushi).  Frys sedan in och ta ut i god tid (3-6 timmar) innan 'tillredning'. Det kan vara svårt att skära fisken fint när man inte är van, men det är bara att öva. Det som blir 'över' använder jag till makizushi. Tonfisk är dyrare, och därför har jag bar köpt mindre bitar, men det blir inte lika mycket 'spill' som när man skär laxen.

Vegetarisk sushi. Till vegetarisk sushi (både nigiri och maki) använder jag bland annat avokado, paprika, inari (friterade tofupåse) och tamago (japansk omelett).



Recept på Tamago (tamago yaki). Vispa ihop ägg (4-6 st.), vatten (2 msk.) och lite salt eller dashipulver (typ fiskbuljong). Smält sedan lite smör i en stekpanna och stek omelettsmeten på låg värme- den ska stelna med inte få färg! Rulla /vik sedan omeletten och tryck lite så att den håller ihop. Det går bra att låta den 'sätta sig' ett tag (ex. gör dagen innan, om du vill ha riktigt fin form som håller ihop).
- egentligen ska tamago göras i en speciell, rektangulär stekpanna 'makiyakinabe', men jag äger ingen sådan (ännu)-
(Tamago yaki [jap: 'stekt/tillagat/grillat ägg'] görs ofta med lite fler ingredienser, och i en 'makiyakinabe'. Då min variant är lite förenklad kallar jag den helt enkelt tamago.)

Råvaror och utrustning. Ris, nori, sushi-su, wasabi, soya m.m. brukar numera finnas på de flesta större affärer (Ica, coop, hemköp m.m.) Kolla asiatiska hyllan, blue dragon har helt ok grejer i lite mindre förpackningar. Finns oftast även makisu, misoshiru (soppa), gari(inlagd ingefära) m.m. där. Annars finns det bra grejer på asiatiska specialaffärer, billigare och ofta bra kvalitet, men det finns inte i alla städer.

Viktigt att ha vassa knivar, små skålar till soya och tålamod!

 

 
Om ni undrar över något- fråga gärna, så ska jag försöka svara så gott jag kan.

がんばって! (ganbatte)                                                                                              ursprungligt inlägg: 13/3-11

Web Analytics