Donburi

För ett tag sedan gjorde jag vegetarisk donburi till lunch. Donburi (kallas också don) betyder ungefär skål, och är ett övergripande begrepp för olika risrätter med topping som sjudits tillsammans i buljong/sås.
 
 
Aubergine-donburi ('nasudon', nasu なす = aubergine) med tamagoyaki, picklad gurka och 'corn bata'
 
 
Det finns en mängd olika donburi och 'tillagnings-såsen' varierar beroende på vilka ingrediens som tillagas, aktuell säsong och var i Japan man befinner sig.  Några vanliga exempel på donburi:
 
 
Japanskt ris är grunden i alla dessa donburi, det är toppingen som skiljer.
 
Katsudon: - toppas med tonkatsu (panerad fläskkotlett), ägg och lök
Tekkadon: - toppas med tunna skivor av rå tonfisk
Negitorodon: - toppas med hackad rå tonfisk och vårlök ('negi')
Unadon: - toppas med unagi kabayaki (grillad ål)
Oyakodon: - toppas med kyckling, ägg och lök (betyder ungefär 'förälder-och-barndonburi')
Tendon: - toppas med tempura-friterad räka
Tamagodon: - toppas med äggröra blandad med donburisås
Gyūdon: - toppas med tunt skivat nötkött och lök
 
 
 
Tyvärr är ju flera av dessa rätter inte glutenfria men jag har själv provat gyūdon, tekkadon och negitorodon. Min favorit är tekkadon, men jag älskar ju rå tonfisk! Gyūdon kan också vara väldigt gott, men är lite mäktigare och lite av höstmat tycker jag.
 
För dem som kan japanska avslöjar namnen vad som är i, exempelvis gyūdon (gyū=nötkött, don=skål) dvs. "biffskål" Missa inte mitt recept på vegetarisk gyūdon, här. Senast gjorde jag en vegetarisk topping av aubergine och tamagoyaki (stekt japansk omelett), recept finns här!

1 Vivvi:

skriven

Vad gott! :D

2 natalia :):

skriven

måste få säga att du har en väldigt mysig blogg för alla som är intresserade i Japan! :)

Svar: Tack, vad kul att höra!
Johanna

3 Pommez♥:

skriven

Fin blogg :)

Svar: Tackar, kul att du hittat hit!
Johanna

4 Jeanette♥:

skriven

Tack så mycket:)

5 julia:

skriven

hoppas du mår bra! och får en toppen helg <3

6 Vicky:

skriven

tråkigt med gluten. verkligen trist när man inte kan käka det man vill. sist jag var i japan var jag helvegetarian och det var typ omöjligt att hitta mat, iallafall ute. numera äter jag fisk, så nästa gång ska det gå bättre : )

Svar: Ja, det är supertråkigt speciellt när man är så mattokig som jag! Min sambo hade också lite problem med sin helvegetarisk kost när vi bodde i Tokyo tyvärr.*
Johanna

7 SHF:

skriven

Jag har en del vänner från Japan som ofta skickar över japanska saker! Det är alltid så kul och spännande att öppna paketen! :) Japan är så intressant! :)

8 Sara - Ensamstående mamma:

skriven

Den här bloggen ska jag rekommendera till min lillebrors flickvän som är ett fan av Japan :)

Svar: Ja, vad kul!
Johanna

9 Broder Metal:

skriven

Nämen va trevligt med en Japan älskare.
Håller med om att Japan är fasen bäst!
När va du där senast? Vill dit igen...

Svar: Val kul, härligt med likasinnade! Var där för ett år sedan, ville åka i år men det blev inte så. Men planerar en resa igen nästa år. Du?
Johanna

10 Plaifa:

skriven

det där ser gott ut ^^

11 Broder Metal:

skriven

Va trevligt. Skulle gärna åka varje år men
man har inte direkt dem pengarna.
Jag va där 2009. Bodde i Osaka.
Underbart.

Svar: Härligt!
Johanna

12 Emelie:

skriven

Min favorit är absolut Tendon : )

http://tokyo-kitsune.blogspot.jp

13 Emma Axelsson:

skriven

Halloj! jag har en japan/sushifråga som du kanske skulle kunna svara på. Är det så att det liksom är okej att äta sushi med händerna (inga pinnar/bestick), eller ses man på med ett höjt ögonbryn? ( i japan alltså).

Svar: Det går jättebra att äta sushi med fingrarna, även i Japan! Såg många japaner som gjorde det, både på kaitenzushi och lite finare sushirestauranger.
Johanna

14 Diva's:

skriven

mysig blogg :)
skulle gärna åka till japan någongång

15 E L I N F E L I C I A S:

skriven

gott!

16 FANTASY DINING-En blogg om temarestauranger & resor:

skriven

ser gott ut det där!

17 william:

skriven

allt ser så gott ut:D

Svar: Tack! Det var väldigt gott!
Johanna

Kommentera här:

Web Analytics