Det blåser upp en vind

 
Den senaste Ghibli-filmen 'Kaze Tachinu' får snart biopremiär i Sverige. Den har fått namnet 'det blåser upp en vind', vilket i princip är en direktöversättning av originaltiteln. Filmen utspelar sig under 1920-talets drepression och framåt, och kretsar kring Jiro Horikoshi liv. Jiro, en ung flygplansdesigner som skapade det flygplan som kom att användas av Japan i andra världskriget, utvecklade flygtekniken och tog luftfarten in i framtiden. Det är Hayao Miyazakis sista film, enligt officiella uttalanden, och förhoppningsvis är den lika bra som hans tidigare filmer! Filmen har dessutom fått en Oscarsnominering för "bästa animerade film". 
 
 
Jag har tidigare lagt upp en japansk trailer, men på SF kan man se trailern med engelsk text. (Filmen kommer dock att visas med svensk text, japanskt tal). I Japan hade filmen premiär redan i juli förra året och i Sverige kommer den på bio den 4:e april!
 

1 Jennie:

skriven

LÄNGTAR!!!

Svar: Jag med!
Johanna

2 Daniella 🌙:

skriven

skulle han inte göra ronja rövardotter?

Svar: Jodå, men den här filmen har redan haft premiär i Japan så den är klar sedan länge (kolla länken om Kaze Tachinu).
Johanna

3 Milla:

skriven

Åhhh! Vet du var det finns att köpa Ghibli-filmer här i Tokyo? :) Jag har letat, men har inte hittat ännu.

Svar: Hmm.. om du vill ha med engelsk textning kan det nog vara lite knepigt. Skulle kolla nån av de större bokhandlarna som har engelska avdelningar, större department stores eller typ kiddy land.
Johanna

4 Emma Refv:

skriven

Åh, jag efterlyste för några dagar sedan om det svenska premiärdatumet, toppen! Tack!! Och inte för att vara sån, men.... Hur många gånger har Miyazaki sagt att han ska gå i pension, och så kommer det en till film i alla fall (inte mig emot!)... Låt oss ta detta med en nypa salt!

Svar: Så bra!
Haha precis, det var därför jag skrev "officiella uttalanden". Han får gärna fortsätta!
Johanna

5 Julia Rosén:

skriven

ÅHh!! Kommer lätt se den på bio! :D

6 Maggie:

skriven

Åh vad jag längtar! Har väntat på den här filmen en evighet nu! :D

Och som svar till Black magic wielder, Ronja Rövardotter kommer att regisseras av Miyazakis son. Och det handlar tydligen om en tv-serie! Ser fram emot den enormt mycket! ^^

Svar: Samma här!
Skrev om Ronja Rövardotter i ett tidigare inlägg. Ska börja sändas i Japan i augusti.
Johanna

7 LORISSA LOVEBOMB:

skriven

ÅÅÅH vad jag längtar, längtar så jag närmast kollapsar!! <33

Kommentera här:

Web Analytics