Temakizushi

 
Förra fredagen blev det sushi till middag, vi hämtade take away från vårt närmaste ställe och det var riktigt gott! Sushi-suget stillades dock inte särskilt länge, och redan kvällen efter blev sushi-middag igen. Vi fixade ihop alla ingredienser och njöt av temaki

Temakizushi är "handrullar" (te = hand, maki = rulle), små eller stora strutar av nori som man fyller med sushi-ris, grönsaker, fisk, skaldjur eller annat gott. Man kan kalla det Japans svar på tacos, man plockar ihop sina egna temaki och man kan då välja exakt vad man vill ha i. Det är också lätt att förbereda för många och förberedelserna går relativt snabbt! 
 
 
Vi hade gurka, paprika, fint strimlad purjolök (vi hade ingen salladslök), machésallad, tamagoyaki, marinerad tofu och lax (till mig!). Och så sushi-ris, nori, wasabi, japansk majonäs och soja så klart! När man rullat ihop sin strut så häller man i lite soja (om man nu gillar det) och sen äter man den direkt. Supersmarrigt i och med att norin håller sig krispig och frasig. 
 
 
 
~ Kai fixar en temaki  ~
~  ingredienser och lilla sojapingvinen  ~  Färdigt! (ja, ok det är inte samma som på förra bilden)  ~
 
 
 
Det kan bli lite kladdigt och rörigt (precis som med tacos) men är väldigt enkelt om man är flera och mycket mer socialt än att stå och förbereda alla sushi-bitar innan middagen, och väldigt gott! Så testa detta!
 
 
~  gurka, lax, tamagoyaki, machésallad!  ~  "ta en bild på mig också"- väldigt nöjd med min temaki  ~
 
1 Daniella 🌙:

skriven

vad spännande! dock gillar jag inte smaken av sjögräs, tror du man kan använda något likande, kanske rispapper istället?

Svar: Åh, jag som ÄLSKAR nori! Hmm, vet inte om just rispapper blir gott. Men prova med salladsblad istället!
Johanna

2 lovisa :

skriven

åh, spännande! måste testa framöver känner jag. men jag tänker att nori:t (böjningsform?) blir väldigt…. torra?

Svar: Ne, hur menar du då? De är ju krispiga och goda (inte sega som de gärna blir direkt när man rullat en maki). Sen häller man ju på soja. Jag älskar nori, så detta är perfekt!
Johanna

3 Jenny:

skriven

Visste inte att du också hade en stor blogg. Tänk om jag vore så duktig på att laga mat :) Ser väldigt gott ut!

Svar: Ha, vad kul! Kollar in hos dig då och då. Jo jag har bloggat ett bra tag och "stramade åt" bloggen att inrikta sig på typ bara Japan typ 2 år tillbaka. Mat är ett stort intresse, så då är det lätt att "öva". Du får komma hit på en kurs, haha. ;)
Johanna

4 Nastasja:

skriven

Det här är genialt. Sushi är otroligt poppis i min bekantskapskrets. Måste testa detta!

Svar: Vad kul att du säger det, är ju inget jag själv kommit på men kul att få tipsa andra! Roligt att i hittat till bloggen.
Johanna

Kommentera här:

Web Analytics