Sushi utan rå fisk

 
Ibland får jag kommentarer angående sushi och att många inte gillar eller tror att man ska gilla rå fisk. Sushi betyder inte automatiskt rå fisk (även om det är så i de flesta fall), så idag tänkte jag tipsa om två sätt att undvika rå fisk men ändå äta sushi!
 
 
Gör vegetarisk sushi! Man kan göra nigirizushi (sushi-kuddar med topping) med exempelvis avokado, inari (friterad "tofupåse") eller omelett, men lättast är att göra makizushi- dvs. rullar. Jag brukar göra makizushi när jag fått japanskt ris över, eller bara får ett infall, och då brukar de få innehålla det som finns hemma. Då blir det nästan alltid vegetariskt, automatiskt.
 
 
På det vänstra fotot ser ni vår kära japanska riskokare, och rullar som bara innehåller strimlad gurka och rostade sesamfrön. Gurkrullar (kappamakijapanska) är en av mina favoriter! De till höger gjorde jag till nyår, alltså hade jag planerat ingredienserna lite mer, och de innehåller gurka, avokado, paprika och sparris (rå). Eftersom det var nyårsfestligheter ville jag prova att göra ut-och-invända rullar (uramaki), vilket gick ganska bra för att bara vara andra försöket. Eller vad tycker ni?

Andra ingredienser jag brukar ha i är exempelvis morot, tamago (japansk omelett), sallad och tofu. Gör man rullar utan tamago är de faktisk också helt veganska. 
 
Gurka, paprika, och avokado 
 
För er som äter fisk, men inte gillar eller kan äta den rå så har jag ett andra tips. Nämligen att använda rökt eller gravad lax. 
 
 
Igår köpte jag lite gravad lax, i skivor, och eftersom att jag hade japanskt ris över från dagen innan så fick jag för mig att prova att göra sushi med laxen. Jag vet att många använder rökt lax när de gör sushi hemma, men gravad funkade faktiskt också (trots dillen som är på). Dessa är fyllda med svarta sesamfrön (rosta dem i en torr stekpanna, men håll koll så de inte bränns!), romansallad (de innersta bladen, därav den gula färgen), paprika och gravad lax. Och så lite wasabi förstås!
 
 
Det blev faktiskt riktigt gott! Och snyggt också. 
 
Jag har också provat att göra makizushi med rostbiff och philadelphia en gång, med en av mina vänner som vägrade äta rå lax (Hej Olof!). Det blev faktiskt förvånansvärt bra. 
 
Så, där har ni två tips på hur ni kan njuta av sushi utan rå fisk!
Ska ni göra hemmagjord sushi? Läs mitt inlägg med sushi-tips här

- translation -
Two ways of enjoying sushi without raw fish: vegetarian makizushi and makizushi with cured salmon (gravlax).

1 Sabina:

skriven

Mums! Jag har också testat med tillagad kyckling i, riktigt gott! :)

Svar: Åh, spännande. Vad hade du mer i då förutom kyckling?
Tokyoyo

2 Daniella 🌙:

skriven

jag brukar gora lite mer komplicerat men det ar mina godaste: fritera rakor (eller fuska och kop fardiga tex pa kinarestaurang) och ha i det + avokado och gurka. insideoutes ar favvon <3

Svar: Låter gott! Tål inte gluten, så det blir inga friterade räkor för mig dock. Mmm.. avokado är ju SÅ himla gott, speciellt i/till sushi.
Tokyoyo

3 Sandra Lundin:

skriven

Men åh, så duktig du är! Har aldrig testat att göra egen sushi men eftersom det inte finns att köpa här i min lilla stad borde jag verkligen ge mig på det här någon dag. Kanske ikväll till och med! tack för tipset :)

Svar: Tack du. Åh, igen sushi?! Då borde i absolut prova att göra själv.
Här är mina tips för hemmagjord, kolla in om du behöver lite guidning: http://tokyoyo.se/2012/january/sushi-tips.html
Tokyoyo

4 ISA:

skriven

men alltså lägg aaaav. VILL HA VAD GOTT!! <3

Svar: Haha (>__<) det var gott!
Tokyoyo

5 Frida:

skriven

Men åh vilka bra tips! Blev nu verkligen supersugen att prova typ allt <3 Det som ju också är så himlans bra med sushi utan fisk är ju att det blir direkt så mycket billigare, och även om jag ju personligen råkar älska rå fisk så är ju billighet inget som en tackar nej till ;)

Svar: Tack! Ja visst! Precis sushi med typ lax och så är ju bäst, men lite dyrare och kräver ofta mer planering. Så alla sätt att kunna äta sushi oftare är ju bra, haha. ^__^)
Tokyoyo

6 FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger och resor:

skriven

Ser helt fantastiskt fina ut. Jag gör ofta sushi i alla dess former hemma men riktigt så fina blir dom förstås inte hehe..

Svar: Tack så mycket! Vad kul. Ja det är både kreativt och gott att göra egen sushi, gör det oftare nu än innan- men ändå för sällan. Hehe
Tokyoyo

7 Ellen Lindberg:

skriven

Mmmm! Måste verkligen prova att göra min egna sushi någon dag. Ser så fint ut!

Svar: Tack! Ja gör det. Kolla gärna mina tips för hemmagjord sushi: http://tokyoyo.se/2012/january/sushi-tips.html
Tokyoyo

8 Fanny:

skriven

Åh vad gott! Din blogg är verkligen superfin. Älskar verkligen japan också! :D

Svar: Tack så mycket, vad glad jag blir av din kommentar! Så kul, alltid härligt med likasinnade. Hoppas du fortsätter läsa. ^__^)
Tokyoyo

Kommentera här:

Web Analytics