Så gör du sushi hemma

Jag kände att jag behövde uppdatera mina sushi-tips lite, dvs. tips för att lyckas med sushi hemma. 
 
 
Att göra sushi själv är lite krångligt, men inte jättesvårt. Att få till fin hemmagjord sushi kan kräva lite övning, men god sushi kan man få till med en gång!
 

Var köper man ingredienser till sushi?

De vanligaste ingredienserna (ris, nori, soja, wasabi, sushivinäger m.m.) finns i de flesta mataffärerna, kolla på asien-hyllan. Men mitt tips är att handla sushi-ingredienser på närmsta asienlivs, som faktiskt brukar finnas i de flesta städer (ja, även i många mindre städer), eftersom det oftast är mycket billigare och också ofta finns bättre utbud och ingredienser av bra kvalitet där. Bor du i Stockholm så finns ett flertal japanska affärer att shoppa loss i. 
 
 
Det här är vad du vanligtvis behöver, och också hittar på de flesta större affärer:
- ris
- nori (sjögräsark)
- risvinäger
- wasabi
- japansk soja
- makisu (bambumatta för att göra rullar)
- ätpinnar
- gari (inlagd ingfära att servera til sushin)
- misosoppa eller misopasta (för att göra egen soppa)
- råvaror såsom fisk, grönsaker, ägg m.m.
 
 
Beroende på hur mycket sushi du tänkt göra, och vilken sort du tänkt göra så tar det olika lång tid. Att rulla ihop en makizushi (sushirulle) kan gå snabbt, så länge riset är kokt, medan nigiri (de avlånga risbollarna med topping på) tar lite länga tid att knåpa ihop. Men med övning så går det snabbare och snabbare, och vill du att det ska gå riktigt snabbt- varför inte bjuda på chirashizushi (sushi i skål) eller temakizushi (det vi kallar "japansk tacos") istället. 
 
Temaki-party! Alla gör sina egna små rullar/strutar som äts upp direkt. 
 
Det viktigaste och kanske svåraste att få till när du gör sushi hemma är riset. Till sushi används japanskt rundkornigt ris, som blir klibbigt vid kokning. Det finns att köpa på asienlivs och i den asisatiska hyllan på de flesta mataffärer (liksom de flesta ingredienserna som behövs till sushi), men även grötris är ett rundkornigt ris och ska funka helt ok att göra sushi på. Jag rekommenderar dock att besöka en asienlivs där allt som kan tänkas behövas finns till ett mycket bättre pris än på "vanliga" mataffärer.
 
 

Hur du kokar sushiris

Det är viktigt att tvätta riset ordentligt innan tillagning, för att få bort överflödig stärkelse från riskornen.
- Mät upp riset (kolla på förpackningen för att få rätt mått ris till vatten) och tvätta sedan i lite vatten i en bunke. "Massera" riset försiktigt och skölj.
- Upprepa ett par gånger, och skölj sedan ordentligt- när vattnet gått från grumligt till klart är riset redo att tillagas.
- Täck riset med vatten och låt helst svälla i 20-30 minuter. Koka sedan riset enligt förpackningen, ca 20 min brukar vara lagom. Låt det inte bränna fast, men inte heller bli en gröt.
- Rör inte riset under kokning, då bryts riskornen lätt så det blir grötigt!
Personligen kokar jag riset i riskokare, vilket gör att riset sköter sig själv, men när jag lagar sushi hos någon utan riskokare brukar jag tillsätta vatten i kastrullen så att riset täcks plus ca 1/2 cm till. Men läs på din risförpackning för bäst resultat.
 

Smaksätta sushiriset med vinäger

Sushi-su (vinägerblandningen), som ger sushi den där sötsyrliga smaken, tillsätts när riset kokat färdigt och fortfarande är varmt. Till sushi används risvinäger (igen, asienlivs eller asisatiska-hyllan) som balanseras med salt och socker. Jag brukar göra detta efter egen smak men till ca 4 dl okokt ris använder jag ca 4 msk risvinäger, ca 1,5 msk socker och ca 1 tsk salt.
- Värm vinägerblandningen försiktigt i kastrull så att sockret löser sig. Använd en skål eller form i plast eller glas (eller allra helst trä, en såkallad hangiri), men INTE metall då det inte blir bra ihop med vinägern.
- Smaka av riset så att du tillsätter rätt mängd sushi-su, gå efter dina egna smakpreferenser.
- Använd en sked eller rispaddel och "skär" genom riset för att fördela vinägerblandningen ordentligt.
- Låt riset svalna lite, det ska vara ljummet (men inte iskallt) när man tillreder sushi.
 
 
 
När riset ska formas och hanteras så är det bra att ha en vattenskål (gärna med vinäger i) tillhands. Riset ska bearbetas med fuktiga händer, för att inte klibba fast, men nori (sjögräsarket) ska man hantera med torra händer!
 
 

Så gör du makirullar

Makizushi, eller maki är rullar inlindade i nori (sjögräsark) med olika fyllningar. Dessa kan verka svåra att få till men det gäller bara att jobba snabbt och att göra rullen fast (dvs. inte lös då den blir svår att skära och äta).
 
Sushi-skola för hela familjen.
 
Här krävs att man har en makisu (rullmatta av bambu) och nori (japanskt sjögräsblad).
- placera ett noriark med den blanka sidan nedåt (mot bambumattan). Tänk på att snörena på bambumattan alltid ska placeras uppåt så att dessa inte rullas in i sushi-rullen
- fördela det kokta och smaksatt riset över noriarket (men spara ca 5 cm i överkant, här ska du sen fästa ihop rullen- se foto här ovan)). Använd inte för stor mängd ris och packa det inte heller för hårt, fukta händerna och pressa försiktigt ut riset på noriarket. 
- födela wasabi och önskad fyllning, gärna skuren i långa stavar, på riset.  Använd inte för mycket fyllning, då blir det vårt att rulla.
- fukta eller placera några riskorn längs kanten (den utan ris) för att få rullen att "fästa"
- rulla försiktigt men bestämt ihop rullen, se till att du inte rullar in bambumattan i rullen. Kläm lite försiktigt för att få till önskad form.
- skär makizushin med en fuktad kniv, såga inte.
 
 

Uramaki

 (ut-och invända rullar) görs till en början på samma sätt. Men för att det ska funka behöver man linda in sin makisu i plastfolie eller placera den i en zip-påse (med ungefär samma mått som bambumattan). 
- placera noriarket på din inplastade bambumatta (blanka sidan mot mattan) och fördela ris över hela noriarket.
- strö över exempelvis sesamfrön (vita och svarta) direkt på riset och vänd sedan så att riset hamnar direkt mot bambumattan (men med plasten mellan).
- fortsätt sedan som med en 'vanlig' maki
det går också att bara lägga en plastfolie över riset och sedan vända, dvs. inte plasta in hela bambumattan, men det är lite pilligare och svårt att inte få med plasten in i rullen

 
Nigirizushi, de avlånga risbollarna med topping, kan tyckas lättare att få till än makizushi men man får vara försiktig så dessa inte blir för hårda eller lösa i konsistensen. Att få till en bra nigiri är en konst (förenklad verison här), men helt ok nigiri går ändå att göra hemma.
 
 

Så gör du nigiri

När du gör nigiri är det smidigt att först göra alla risbollar och sedan placera toppingen på alla nigiri samtidigt (även om det gentligen är helt fel sätt att göra "riktigt" nigiri på).
- fukta händerna och forma en avlång risboll, kläm försiktigt ihop med båda händerna. Riset ska klibba ihop men inte bli till en grötig risklump.
- gör dem inte för stora, max som en pingisboll i storlek (fast avlång).
- toppa med lite wasabi och valfri fisk, skaldjur, grönsak m.m.
för topping som lätt trillar av (exempelvis japansk omelett eller avokado) fäst gärna toppingen med en smal remsa nori.
 
 

Rå fisk till sushi

Jag använder nästan bara rå lax när jag gör sushi hemma, men har också provat rå tonfisk. Enligt livsmedelsverket kan odlad lax ätas rå (tidigare rekommenderades att man först frös den, men numera är odlad lax ok att äta rå). Annan fisk bör frysas i 3 dygn om den ska ätas rå. Jag köper alltså numera min lax i fiskaffären, samma dag som jag ska äta den. Allra godast är dock Salmalax eller Frøya-lax, men svårare att få tag på och dyrare.
- Köp INTE fryst lax, den smakar förfärligt rå (kan inte nog påpeka detta)!
- jag brukar köpa 250-500g lax beroende på hur många som ska äta
- be gärna att de tar bort skinnet om de kan (du kan ju alltid säga att du ska ha den till sushi).  
- det kan vara svårt att skära fisken fint när man inte är van, men det är bara att öva.
- de fiskbitar som blir 'över' (när man skurit fina bitar till nigiri) används till makizushi
 

Sushi utan rå fisk

Kolla in mitt inlägg för tips.
 

Vegetarisk sushi

Till vegetarisk sushi kan man använda det mesta man gillar. Gurka, paprika, morot, sallad, avokado, sparris, salladsblad, tofu, tamagoyaki (japansk omelett) etc.
 
Några favoritrullar:
- kappamaki. Rullar med gurka, strimlad eller i stavar. Gärna mycket wasabi och sesamfrön i.
- gurka, avokado, paprika, grön sparris
- avokado, tamagoyaki (japansk omelett), paprika, sallad
- tofu, gurka, färsk koriander, japansk majonäs
 
Avokado, tamagoyaki, paprika m.m. går fint att också göra nigiri av. Även inari (små "tofupåsar") är vegetariska och perfekta till nigiri. 
 
 

Så gör du tamagoyaki (japansk omelett)

- Vispa ihop ca 4 ägg med 2 msk vatten, 1 msk socker och lite salt eller dashipulver (japansk fiskbuljong, finns också vegetarisk buljong gjord på kombu- japanskt sjögräs).
- häll lite matolja i en stekpanna och stek ca 1/4 av omelettsmeten på låg värme- den ska stelna med inte få färg!
- rulla/vik omeletten och tryck lite så att den håller ihop.
- fyll på med mer smet, låt stelna och vik. Upprepa tills omelettsmeten är slut. (Här finns en bra video som visar hur du "viker" omeletten)
- låt omeletten vila, vira in de i plastfolie och låt den "sätta sig" ett tag i kylskåpet.
- skär i bitar eller strimlor.
Jag gör tamagoyaki i en speciell, rektangulär stekpanna (makiyakinabe), men det går fint att göra i en vanlig rund stekpanna. Den blir bara lite annorlunda i formen då. 

 

Tillbehör till sushi

- japansk soja (absolut inte kinesisk mörk soja, som har helt fel smak). Köp gärna en lite dyrare god soja.
- gari (inlagd ingefära), för att äta mellan dina olika sushi-bitar. Köp färdig eller gör egen
- misosoppa. Köp färdig instantmiso eller gör egen på misopasta, dashi (biljong), wakame (sjögräs) och silkestofu.
 
 
Liten ordlista:
Maki - rulle. Oftast inlindad i sjögräsblad (nori) och med en eller ett par ingredienser i. 
Nigiri - riskudde toppad med fisk eller annat. 
Uramaki - ut-och-invänd rulle, med nori på insidan. 
Temaki - "handrulle" (bokstavligen "hand" och "rulle"). En strut som man inte skär upp utan äter som den är. Görs med fördel själv vid bordet, som vi brukar kalla japanska tacos.
Chirashi - "strödd" sushi. Sushiris i en skål som toppas med olika ingredienser. 
Inarizushi - "tofupåse" som fylls med ris. 
 
Sushi-party för många!
 

Om du får sushi eller sushiris över

Sushi och sushiris gör sig inte bra efter att ha förvarats i kylskåp, riset blir hårt och torrt. Om jag råkat koka för mycket ris eller helt enkelt inte använder/äter upp allt ris brukar jag lägga det i en plastpåse och stoppa in i frysen. Då är det bara att försiktigt micra riset när det ska användas så blir det nästan (ok då, inte riktigt) som nykokt.

Om du mot förmodan får sushibitar över så kan du förvara dem (några timmar), övertäckta, i ett svalt kök eller i värsta fall i kylskåpet. Men är det rå fisk i din sushi skulle jag se till att äta upp dem direkt. 
 
 
Trots detta långa inlägg är det inte jättesvårt att få till hemmagjord sushi. Har du väl köpt ingredienser och sen gjort det en gång, så går det lättare och snabbare för varje gång. Det bästa med att göra sin egen sushi är att man får välja precis vad mad vill ha i och man kan göra hur många bitar som helst! Vilken lyx!
 
Hoppas mina tips hjälper dig att lyckas med sushi hemma. Glöm inte att ha vassa knivar, små skålar till soja och tålamod!
 
Gillade du detta inlägg? Tryck gärna på <3 (gilla) här nedan eller spara inlägget på bloglovin. (^__^) Inlägget finns nu lättillgängligt till vänster under "sushi-tips". 
 
 - translation -
My sectret to the best sushi at home, please use google translate of you wish to read this post in (somwhat ok) English.
 

1 rememberthiis.blogg.se:

skriven

Mums :D

2 Josephine:

skriven

Mums... Hoppas du får en fin kväll & lycka till med bloggen! Kram<3

3 Frida's Friday:

skriven

Men wow! Vilken guide! För mig som precis blivit frälst i att göra egen sushi kom detta otroligt lägligt :)

Svar: Så härligt. Kul att du gillade guiden. <3
Tokyoyo

4 lovisa:

skriven

åh, minns när jag jobbade på sushirestaurangen och vi skulle göra tamago. nästan alla, utom japanskorna, hade svårt att få till den bra. men så hade vi ju inga stekverktyg alls heller, utan jobbade bara med pinnar...

Svar: Precis! Pinnar ska det vara. Lättare med fyrkantig panna i alla fall.
Om jag ska vara ärlig så är det oftast Kai som gör tamagoyakin här hemma. >__<)
Tokyoyo

5 Jessica Högberg:

skriven

Det var inte första gången du gjorde sushi=)

Svar: Hehe nae, det kan man nog säga. (>__<) om inte annat skvallrar alla foton från olika tillfällen om det. =D
Tokyoyo

6 Sanna:

skriven

Vilka bra tips, nu kanske man vågar göra sushi hemma :) Tack :D

Svar: Så kul att du gillar tipsen! Det tycker jag absolut du ska våga, lycka till! (^__^)y
Tokyoyo

7 Veronica Wallgren:

skriven

Åh vad gott! Älskar sushi :) måste prova att göra egen!

Svar: Samma här, så sjukt gott! Ja prova det, inte så svårt ändå. Kräver mest lite övning. =)
Tokyoyo

8 Kai :

skriven

Kul med någon som bloggar om japansk mat :) Lite lustigt att din man heter samma som mig :p Sushi är såååå gott... Jag stod 6 år som sushikock :D Men har inte bloggat en enda gång om det.. skäms lite nu.. ;)

Svar: Ja, detsamma får jag säga! Visst, det första jag tänkte när jag gick in på din blogg. Kai ju!
Aha, men då får du blogga om det, eller tipsa om mitt inlägg om du gillade det ^__^) Älskar sushi, det jag nog längtar mest efter i Japan.
Tokyoyo

9 Helena:

skriven

Hej,

Wow du är verkligen duktig på det. Som sushi kock så vet jag vad jag talar om. ;)
Jag är så sugen på Japan till Hanami säsongen igen men får vänta tills nästa år istället. Nu är det alldeles för sent att hitta hotel. Har ni planer på Japan framöver?
Hälsningar Helena (Nilsson Sushi i Malmö)

Svar: Tack så mycket Helena! Jag älskar att göra (och äta!) sushi och har väl lyckats öva upp mig lite. Blir inte hanami i Japan för oss i år, men har annat på gång.
Tokyoyo

10 Sandra:

skriven

Vilket fantastiskt och innehållsrikt inlägg! JAg älskar sushi och sörjer att det inte går att köpa någonstans i närheten av där jag bor. trots det har jag aldrig "vågat" testa att göra egen. Känns så meckigt när en aldrig testat det innan men det borde ju inte vara så svårt... kanske :P

Svar: Tack så mycket Sandra!
Ja, men det förstår jag att du sörjer.. Men du får helt enkelt följa mina tips och prova! En vegetarisk maki kan ju vara en bra start.
Kram
Tokyoyo

11 FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger och resor:

skriven

Jag skulle verkligen vilja äta sushi hemma hos dig ;)

Svar: Hihi, det tar jag som en komplimang. Tack! ^__^) du är välkommen till Helsingborg!
Tokyoyo

12 Moa:

skriven

Jättefint och lärorikt inlägg! Ska definitivt testa snart! Har aldrig vågat mig på att göra sushi hemma, för det känns så komplicerat. Men som du säger, det behöver inte se perfekt ut så länge man får till smaken ;)

13 Ninni:

skriven

Du verkar ha jättebra koll på japan så därför tänkte jag fråga en grej ang frukter i japan. Varför är de så dyra? t.e.x jordgubbar. Finns det inga odlingsställen? :)

14 Magnus:

skriven

Hej,
Var köper man de där minipandorna?
:-) :-)

Må gott,

Svar: Hej Magnus!Dessa har jag köpt i Japan, men de går säkert att hitta på e-bay, amazon eller på rakuten.
De är bento-sticks, som tandpetare att dekorera med. Sök på "panda bento pick"
sakuradesu.blogg.se

Kommentera här:

Web Analytics