Tokyoyo

Hej! Jag tänkte att en uppdatering av min presentation var på sin plats, speciellt i och med att det säkert trillat in lite nya läsare sen sist. Det är alltså jag som skriver bloggen TOKYOYO:
  
 
Johanna, 30 år och ursprungligen från Norrköping. I april 2016 flyttade jag och min man Kai (ja, vi är numer gifta!) till Utsunomiya i Japan (tidigare har vi bott i Helsingborg och Göteborg). Jag började blogga i slutet av 2009 som ett sätt för familj och vänner att kunna följa med när vi båda drog iväg för att studera japanska i Tokyo i början av 2010. (Mina gamla inlägg, som inte handlar om våra resor, är kanske inte de bästa men jag behåller dem ändå som en slags dagbok
 
Mitt intresse för Japan slog till i början av gymnasiet med J-Rock, Visual Key, Anime och så småningom Sushi! Flera av mina och Kais kompisar var väldigt intresserade av Japan och åkte dit en efter en. Vårt gemensamma intresse växte mer och mer och 2010 åkte vi till Tokyo och läste en konversationskurs i japanska Kudan Institute of Language and Culture, under tre månader. Vår tid där är något av det bästa jag varit med om, och sedan dess har vi besökt Japan 2011, 201320142015. Jag har läst lite japanska på Göteborgs Univeristet och på Högskolan Dalarna, men hoppas på att kunna lära mig så mycket mer nu när vi faktiskt bor i Japan
 
 
Bloggens namn är en "ordlek" (som japaner för övrigt är väldigt förtjusta i), nämligen Tokyo + Jojo -> Tokyoyo
 
 
Jag är utbildad målerikonservator och har jobbat på lite olika ställen i Skåne, men vad jag ska syssla med i Japan vet jag inte riktigt än. Det är Kai som fått jobb en bit norr om Utsunomiya, så jag hade turen att få följa med! I november 2014 höll jag ett föredrag i Malmö, om Tokyo och om att resa till Japan
 
För samarbeten, uppdrag eller fotojobb: love-tokyo[at]hotmail.com
 
 
Förutom Japan och japansk kultur så är mina två största intressen mat och fotografi. Jag älskar att laga och äta god mat! Det östasiatiska köket (inkl. det japanska!) gillar jag bäst, men också indiskt och italienskt tillhör favoriterna. Jag har celiaki (glutenintolerans) så allt jag lagar är glutenfritt och dessutom nästan uteslutande helt köttfritt. Mina recept hittar ni här
 
 
Jag får ofta frågor om vad jag fotar med för utrustning, och vilka inställningar jag brukar ha.
Att ge ett enkelt svar på vilka inställningar jag har går inte, det beror helt på vad jag fotograferar och hur ljuset ser ut just där och då. Viktigt är att man lär sig sin kamera och förstår hur viktigt ljuset är för bilderna, men överlag så gillar jag kort skärpedjup (>__<). Just nu fotar jag med min Nikon D7100 och oftast 35 mm/1,8. När vi reser får dock mitt 18-135mm också ofta hänga med. Jag fotar också med min lite mer kompakta Nikon Coolpix P7000. Det blir också en del foton med min iPhone4s.
 
Vill ni veta mer, ställa frågor, ge tips eller skicka kärleksbrev till mig så nås jag på: love-tokyo[at]hotmail.com
 
 
Jag uppskattar verkligen era kommentarer, så missa inte att skicka mig en hälsning.
Glöm inte heller att följa mig på bloglovin! ^__^)y
 
Under headern hittar ni också mina "bloggvänner", de är absolut värda ett besök!
(under länkar, om ni besöker bloggen via mobilen)
 
- translation - 
I'm Johanna, 30 years old and since april 2016 I'm living with my husband Kai in Utsunomiya, Japan. I've been interested in Japan and the Japanese culture for over a decade, and it all started with sushi, anime and j-rock. Me and Kai studied Japanese in Tokyo 2010, and have also visited Japan in 2011, 2013, 20142015! I continued to study Japanese in Sweden as well and hopefully my Japanese will improve a lot whilst living in Utsunomiya. 
 
Besides my interest in Japan I love to photograph, cook and eat food and my favourite cuisines include Japanese, Chinese, Indian and Italian. My recipes can be found here, they're almost always meat free and always gluten free (since I have celiac disease). I use a Nikon D7100 and 35 mm/1,8 and sometimes post photos taken with my Nikon Coolpix P7000 and iPhone4s.
 
My field of work is paintings conservation and restoration, but if you want to contact me regarding photo commissions, other work or just a want to send a question or love letter: love-tokyo[at]hotmail.com
 
Don't forget to follow the blog here, and use translate here. I post a lot of photos, so even if you don't know Swedish (or don't like to use translate, I know it messes with design and doesn't always make sense) I think you'll like my blog! I always write a short version of the blog post in English, right at the bottom of each post. 
Web Analytics