Tokyo i blom

 
I helgen besökte vi Tokyo, bodde på fint hotell och firade vår ettåriga bröllopsdag. Vädret var jättehärligt med strålande sol och "skönt" bitande kyla. Vi besökte två av Tokyos äldre trädgårdar från Edo-perioden som låg i närheten av vårt hotell. Hama-Rikyu Teien, som vi besökt tidigare, och Kyu-Shiba-Rikyu Teien. Där fick vi se att plommonblommorna (ume på japanska) redan börjat slå ut. 
 
 
Ume-säsongen (i alla fall kring Tokyo) brukar börja tidigt i februari, lagom till att den eventuella snön smälter. Blommande ume ses som ett tecken på att vintern är slut och att våren är på väg. Blommorna finns, liksom sakura (körsbärsblom), i vitt och olika rosa nyanser och blommar på bar kvist.  
 
Vi var relativ ensamma i båda parkerna, men vi träffade på ett par i kimono, som fotograferades med de rosa blommorna som bakgrund. Hur fin är inte hennes kimono bland blommorna?!
 
 
Min favoritsäsong i Japan är våren och hanami- när sakura (körsbärsblom) blommar, men jag tycker faktiskt att ume är en vackrare blomma. Perfekt runda små knubbiga blommor på mörka kvistar, kolla bara in dessa illustrationer av ume. Så vackert! Här kan du läsa mer om japansk ume. 

Vad tycker ni? Visst är det magiskt vackert?!
 
Edit. Tydligen blommar det redan massor i Atami, Shizuoka prefekturen. Området är känt för tidig bloming av både ume och sakura, men i år är den extra tidig och det finns redan sakura i full blom! Titta på (och läs mer om) sakura i januari här
 
- translation -
The Japanese plum blossoms (ume) has started to bloom. So pretty!
 

1 Miss Baby Peaches:

skriven

Vad härligt det ser ut!

2 Daniella 🌙:

skriven

Alltså wow!!!! Så himla vårigt <3

3 NicoleB:

skriven

Hej Johanna!

Fantastiska bilder! Underbara blommor :-)
Jag kommer till Japan den 27 mars speciellt för sakura men det verkar som jag kommer att missa denna fantastika fest upplevelse. Det verkar att det har kommit så tidigt i år :-((( Jag kommer att vara i Japan i 3 veckor och kommer att ha tågkort till shinkansen unde hela perioden. Kommer först fram till Nagoia, sen bl a Tokyo, Nagasaki, Kobe .
Har varit en månad sept/okt 2015 och har förälskat mig i detta landet och nu hoppas jag se sakura.

Tror du att det finns nån chans att jag se körsbärsblommorna?


Svar: Hej Nicole! Sorry för sent svar.. Ja visst är det underbart fina blommor, och tack!

Så härligt med en vårresa till Japan, det är den absolut finaste perioden- även om november/december (som jag upplevde för första gången förra året) var otroligt vacker.
Du kommer lagom i tid för att få se sakura, men troligtvis kan det eventuellt vara överblommat på några av ställena du ska till. Oftast blommar sakuran lite tidigare i Tokyo, kring 25mars-5 april men det beror mycket på vädret. Ibland blir blomningen också väldigt kort, om det är varmt, regnigt och blåsigt (vilket vi fick uppleva 2015).
Här är en bra sida med "sakura forecast" som jag brukar följa: https://www.jnto.go.jp/sakura/eng/index.php
Du kommer (nästan garanterat) få se sakura på något av dina resmål, om inte alla!

Det finns också senblommande sakura i bland annat Shinjuku Gyoen (som har olika sorter, och vissa blommade redan för två helger sen, andra blommar i slutet av mars och andra i mitten/slutet av april!). Så ta det lugnt, du kommer får se sakura. ^__^) Hoppas du får en fin resa!
sakuradesu.blogg.se

4 Malin:

skriven

Det ser jättefint ut! Jag kände inte alls till att det fanns fler "högtider" för blommor i Japan. Kul!

Kommentera här:

Web Analytics