Savoykål och nudlar

Igår fick jag för mig att tvätta fönstren här hemma, vilket gjorde att jag helt glömde att äta lunch. Middagen blev alltså lite av en akutinsats, som inte fick ta så lång tid men ändå vara tillräckligt god och "ordentlig" för att råda bot på den missade lunchen. Det fick bli en snabb wok på savoykål, broccoli och sojafärs med nudlar. Det gick väldigt snabbt men blev också riktigt gott så jag tänkte dela med mig av receptet till er.
 
 
 
Färswok med savoykål och nudlar, 2 pers
 
Savoykål
Färsk broccoli
Sojafärs (eller köttfärs, jag använder ICAs frysta sojafärs som är glutenfri)
Risnudlar (jag tål ju inte vetenudlar, men det funkar också fint. Då helst udon eller andra japanska nudlar)
 
Japansk soja
Sake
Sesamfröolja
Matolja
 
 
Koka nudlarna enligt anvisning på paketet, så är de färdiga samtidigt som woken. Skölj och skär ca 200g broccoli i buketter (ett "huvud" är oftast på 250 eller 500 gram). Skölj 4-6 blad savoykål noga och strimla sedan grovt. Hetta upp matolja i en wok och lägg i broccolin. Låt broccolin wokas ett tag och tillsätt sedan savoykålen. När grönsakerna börjar mjukna lite tillsätt 1-2 msk sake, 2 msk japansk soja och 1 tsk sesamfröolja. När nudlarna kokat färdigt, häll av och skölj dem i kallt vatten. Blanda nudlarna med lite japansk soja och sesamfröolja. Placera nudlarna i en skål och fördela woken ovanpå. Klart!
 
 
Blanda nudlarna med woken när allt ska ätas, godast så tycker jag!
 
 
 
(Tyvärr fick det bli mobilbilder, snabbt men inte lika bra. Jag var alldeles för hungrig!)
 
För mer smarrig mat, kolla in RECEPT-kategorin!

1 Josefine Anerland:

skriven

Mums!

2 Fatma:

skriven

Gott!

Jag vet inte om du brukar vara med i tävlingar? 1 December börjar en julkalender på min blogg där man varje dag vinner priser. Bland annat smink, kläder och prylar! :)

3 Fanny:

skriven

Ser gott ut! :)

Svar: Det var väldigt gott, och snabbt!
Johanna

4 Adine:

skriven

Ser riktigt gott ut! :D

5 Michelle:

skriven

Ser gott ut det där! :)

6 Nathalie G:

skriven

Måste prövas imorgon! Lät riktigt gott! :D

Svar: Ja vad kul! Jag tycker det blev väldigt bra, hoppas du tycker om det.
Johanna

Kommentera här:

Web Analytics