Golden week i Korea IV

Sista dagen i Seoul packade vi våra väskor, checkade ut från hotellet och tog oss till Jongno för en promenad längs med Cheonggyecheon, ett vattendrag som sedan 2005 fungerar som en enda lång park tvärs igenom Seoul.

Överallt längs med den drygt milslånga strömmen finns trappor och nedgångar så man kan lätt ta sig upp eller ner lite var man känner för det.

Vi traskade längs med floden och försökte att hitta skugga så långt det var möjligt, det var nämligen sjukt varmt och soligt.  Här stötte vi på två män som svalkade sig under ett träd och tittade på fisk.

22 broar spänner över strömmen, som också är en plats för offentlig konst. På vissa ställen är det mer träd och grönska, som en lummig park och på andra är det mer som en damm mitt i ett stenlagt promenadstråk. Vi gick och köpte varsin glass och satte oss vid en fontän mitt i strömmen för att svalka oss.

När det började blåsa och fontänvattnet blötte ned oss tog vi oss snabbt vidare, men först ett foto till instagram ^__^)

Tänk att kunna promenera här varje dag? Ja tack!

När vi  strosat en dryg kilometer tog vi oss upp vid Dongdaemun och hittade fram till Dongdaemun Art Plaza. Vi hade inte så mycket tid så vi kollade in torget och byggnaden, kanske blev det ett besök i en shopping mall också.

Kai hittade sin bästa "Line" karaktär: James, sittande på en bänk så vi var tvungna att föreviga såklart.

Efter att ha tagit en sista till på Dongdaemun tog var vi på jakt efter sen lunch/tidig middag, så vi tog oss mot Myeongdong en sista gång (bra rim!) för att få en sista dos "Korean vibe".

Efter samgyeopsal till lunch på samma ställe som vi åt på första kvällen gjorde vi några sista inköp och drack en varsin vattenmelonjuice. Sen skyndade vi oss mot hotellet för att hämta väskorna. Dock hade vi ingen koll på när flygbussen gick så efter att ha väntat ett tag fick vi promenera i hettan till Seoul-stationen och ta tåget ut till flygplatsen. Phew!

Hejdå Seoul, hoppas vi ses snart igen!

Resan till Korea: del 1, del 2, del 3

- translation -
On our fourth, and last day in Seoul we walked along the Cheonggyecheon stream, did some last minute shopping, ate samgyeopsal and soaked in the Korean vibe before heading back home to Japan