Chuzenjiko, hiking i Japan

Något vi inte gjort som turister i Japan, utan provade på första gången som bofasta här, är att vandra. Vi blev medbjudna på hajk utanför Nikko, av Kais kollegor, i början av juni. Det var verkligen en upplevelse! Så när Mattias och Louise var här ville vi ta med dem ut i den Japanska naturen och därför tog vi oss till samma ställe ett par veckor senare. Såklart fick kameran följa med!

Vi klädde oss i våra mest hajkiga kläder och packade in oss i bilen. Sen körde Kai oss knappa timmen till Nikko, och sedan förbi upp längs slingriga bergsvägar mot vårt mål- Chuzenjiko. På vägen stannade vi vid Akechidaira-platån för att kolla in utsikten.

Skönt att få träcka på benen lite och kolla in utsikten. Kai och Mattias passade på att ta en linbanetur upp till en utkiksplats. Hej hej! Jag och Louise åt choklad-mochi med Nikkotema.

Området kring Nikko är väldigt populärt för vandring, där finns många leder, vattenfall, berg och Chuzenji-sjön (Chuzenjiko) som vi vandrade längs.

Eftersom vi varit här innan visste vi att leden vi tänkt gå inte var särskilt svår eller jobbig, så vandliga gympaskor och lite oömma kläder funkade fint. Med en massa myggmedel, lite solcreme och varsin ryggsäck med dricka och matsäck (från en conbini) var vi redo att börja vandra.

Upp och ner, på stigar och uppför trappor. Vi mötte ett par andra hajkare på vägen, men då vi var där rätt sent på dagen så var vi relativ ensamma.

Efter ett litet tag kom vi upp på en höjd och kunde stanna till och se ut över Chuzenji-sjön som ligger helt otroligt vackert mellan bergen!

Sedan klättrade vi neråt igen, ner mot sjön.

Efter lite mer vandring kom vi fram hit, till nån slags blå lagun med galet turkost vatten och sandstrand. Vi var rätt sugna på att hoppa i och bada, men vi stannade bara för att titta och ta några foton. Vi vet fortfarande inte om det är tillåtet (Chuzenjiko är ett naturreservat och Kais japanska kollegor var osäkra på om man fick bada).

En liten bit längre på vandringsleden var det mycket planare mark och hela tiden små öppningar i skogen där man möttes av helt underbara vyer.

Framme vid vårt mål och dags för matsäck! Vi var helt ensamma (tillskillnad från förra gången, var vi här ganska sent på dagen och de flesta andra hajkare var redan påväg tillbaka). Denna utsikten! Vi lyssnade på musik och kalasade på onigiri, frukt och lite choklad och njöt av omgivningen. Jag kan fortfarande inte se mig mätt på den här utsikten, berget Nantai och sjön!

Efter lite mer utforskande tog vi oss tillbaka samma väg. I området varnar de för björnar, så vi var lite oroliga av att gå omkring helt själva på berget (utan numera införskaffad björnklocka). På vägen tillbaka var fåglarna mycket mer livliga och vi stötte på en grupp rådjur som skrek rakt ut när de såg oss komma. Vi kunde också höra några väldigt konstiga läten som vi inte ville veta källan till (vet fortfarande inte, kanske var det apor?).

Väl tillbaka vid bilen och bredvid vägen tillbaka hem såg vi flera apor som vågat sig fram, så coolt! Naturen är ju ändå inte helt olik naturen i Sverige (om än mer bergig och lagunig) så det känns så konstigt att det finns vilda apor här!

På vägen tillbaka genom Nikko körde vi förbi den kända röda bron. Vi var trötta men nöjda med en heldag ute i den japanska naturen, och redo för ytterligare några dagar i stan.

Nikko ligger ca 13 mil från Tokyo och Chuzenjiko ligger ytterligare 30-45 minuter bort. Enklast är såklart att ha en bil, men det går bra att ta sig till Nikko med tåg och sedan vidare till Chuzenjiko med buss. Här finns mer info om hur man tar sig dit.

- translation -
This summer was the first time we've spent hiking in Japan. We brought our friends to Lake Chuzenji for a day of beautiful views and walking in the mountain forrest. On the way back we saw monkies!