Nabemono

Nabemono är en japansk maträtt där olika ingredienser, ex. grönsaker, fisk, skaldjur eller kött, kokas i en välsmakande buljong. Nabe= grytan rätten tillagas i, Mono= 'sak'

Vi åt nabe ett flertal gånger när vi pluggade i Tokyo, bl.a på izakaya med nomihoudai/tabehoudai dvs. 'all you can drink'/'all you can eat'. Rätten tillagas av gästen, vid bordet. Ofta tillsätter man ris eller nudlar i buljongen, mot slutet, när alla grönsaker och ev. kött är uppätet. 




Det finns olika sorters nabemono bl.a Sukiyaki, Shabu Shabu och Yosenabe. Nabe kallas också för Hot pot.

När vi gör nabemono hemma så gör vi en vegetarisk yosenabe med buljong smaksatt med bl.a soya,  risvinäger, ingefära och 'findus frysta asiatiska kryddmix'. Sedan tillagas tofu, morot (strimlad), böngroddar (helst färska), pak choi, lök och gärna enoki (jättegod vit svamp som finns på asiatiska 'specialaffärer' om det är säsong).


Grytan vi använder är en fondue-gryta av gjutjärn (ser ut som en wok) och är lagom för 2 pers. Är man väldigt hungrig eller fler som äter går det bra att fylla på med ingredienser och buljong efterhand. Vi brukar servera jasminris vid sidan av istället för mot slutet av måltiden. Supergott!

いただきます (itadakimasu)
1 Elin:

skriven

mums!!! haahaha nu blev jag hungrig. och glad för nu kan jag damma av min fondue gryta!

2 emma:

skriven

det ser verkligen smaskigt ut johanna! Så himla skoj att du omfamnar så många aspekter av den japanska kulturen!

3 Danica:

skriven

Fy va smart! ätpinnar har jag inte alls tänkt på, jag har ju hur många som helst tack! :D

4 Elsa:

skriven

Hello! Söt blogg, kika gärna in på min! Kramar Elsa

5 Leia ♥:

skriven

Då fick man lära sig något nytt.

6 Elin :):

skriven

Jätte fin blogg :D

7 Emelie:

skriven

Har du något tips på en bra izakaya? :)

Kommentera här:

Web Analytics