Hemlagat!

Ikväll provade jag att göra onigiri själv, för första gången. När vi var i Tokyo köpte vi en del köksredskap för att bl.a göra söta bentolådor m.m. Vi köpte också en onigiri-press för att kunna göra egna. Superenkelt och väldigt kul!

Jag gjorde tre olika fyllningar: rökt lax med wasabi, räka och räkrom med majonnäs och haricot verts med miso.

 

 

Viktig är att man har japanskt (rundkornigt) ris, att man tvättar riset innan tillagning och att inte låta riset koka för länge. Har man en riskokare så är det att rekommendera. När riset är färdigt låter man det svalna lite innan det läggs i formarna. Sedan lägger man lite fyllning i en grop och sedan mer ris. Man använder 'locket' för att pressa ihop onigirin, locket tas av och onigirin är färdig. Onigiri lindas ofta in i nori (rostat sjögräsark), vilket ger god smak och gör de lättare att handskas med. Man behöver inte linda in hela.

 

De färdiga risbollarna. Mmm!

 

Det går bra att ha lite soya på sidan av, men onigirin ska egentligen avnjutas som den är.

いただきます (Itadakimasu!)

1 Liza:

skriven

FASIKEN VAD GOTT!!!! <3<3<3

2 Johanna:

skriven

AMEN, gud så gott det såg ut! Tror du att det finns att få tag ett sådant onigiriredskap här? Så grymt fina och goda de såg ut att vara! Kram kram

3 Mimmi:

skriven

Hehe va fina du gör :D Mina är alltid bara ihop rullade bollar trots att jag också har en form någonstans. Får liksom aldrig tiden utan det blir bara snabbt rulla ihop och springa. Eller använda en gammal ägg kartong och skaka ihop dom xD



SV: Brukar inte biograferna hålla belysningen av om det kommer video efter? Det har jag för mig :D Men jag kan ha fel. Är det inget mer än bara text tycker jag dom ska tända, blir tokig av att titta på allt :P

4 Liza:

skriven

SV: Tack för tipset! Ska definitivt kolla upp :D

5 emma axelsson:

skriven

Jättefint !! Vart kan man få tag på en sådan press?/Emma

6 Tokyo - Love (johanna):

skriven

@Emma: Det var väldigt gott! Tror det kan finnas i asiatiska spec.affärer.. ska kolla upp det å en annans vägnar, kan kolla åt dig också om du vill.*

7 Stina:

skriven

Åh vad gott det verkar! Och roligt att göra egna, det måste jag testa nån gång ^__^

8 Erika :):

skriven

De ser så söta ut ^^



Jag måste verkligen testa att göra själv någon gång :)

Kommentera här:

Web Analytics