Umeshu!



Förra helgen lyckades vi få tag på Umeshu på systembolaget! Tidigare har det endast funnits två dyra sorter i deras beställningssortiment men vi upptäckte att en ny sort gick att beställa och det visade sig att de fått in en låda samma dag. Två flaskor (300ml/st) rikare och 194:- fattigare tog vi oss hem och njöt av härlig, kyld umeshu.

Umeshu är ett japanskt plommonvin, liksom Nihonshu är sake och Shoshu är japanskt destillat (sprit). Smaken går inte riktigt att beskriva för den som inte provat- plommon, mandel och aprikostoner. Bara underbart gott! När vi var i Japan var detta vår absoluta favoritdryck, antingen 'on da rokku' (med is) eller 'umeshu soda' (med sodavatten). Dessa dyra droppar dricker vi dock som de är, bara väl kylda.

 

Jag kan inte annat än att rekommendera er att prova umeshu, det är grymt gott!
1 emma axelsson:

skriven

Detta kanske är något för mig! Skoj att testa, vore ju perfa för en temakväll i ett japanskt tecken!

2 johanna:

skriven

Men guuuuuuuud så gott det lät... måste ju verkligen testa.. är inne här varje dag, bara så att du vet! kramar från andra Johanna :)

3 Anonym:

skriven

Det är grymt gott!

@ Emma: Absolut, har inte haft nån bjudning på länge men nästa får nog innehålla lite umeshu!



@ Johanna: Vad kul! Är inne på din också, men via bloglovin så jag inte missar något.*

4 johanna i japan:

skriven

Hej!

Kul att ni har hittat umeshu även i Sverige. Älskar't och köper alltid med hem när jag åker för att hälsa på familjen.



En smarrig "umeshu lokku" läskar härligt!!

5 johanna<3:

skriven

ha en toppen kväll!

6 Tuss:

skriven

Fin blogg :)

7 Maria Lundqvist:

skriven

Åh.. så det går alltså att få tag på hemma i Sverige också - toppen! (om än dyrt förstås..)

Satt nämligen just och funderade över hur jag ska göra när jag kommer hem, kommer ju sakna umeshu så otroligt mycket!

Hoppas allt är bra!

Kram /Maria

Kommentera här:

Web Analytics