オムライス Omuraisu

Fastän jag varit så upptagen med uppsats och annat så har jag haft tid att testa att göra オムライス (omuraisu) för första gången. Som namnet avslöjar så är det frågan om omelett (omu) fylld med ris (raisu).  Jag åt omuraisu i Japan, på Ghibli-museet och den var riktigt god! Det är en ganska vanlig rätt att göra hemma och även äta ute.

Jag hittade ett bra recept i en av mina nyare kokböcker "Japansk vardagsmat- Inte bara sushi!" (mer om denna bok kommer i ett eget receptboks-inlägg). Vanligtvis är det kyckling i det stekta riset, men jag gjorde en vegetarisk variant.


Mitt 'recept' är för en portion.

Riset: Börja med att koka japanskt rundkornigt ris (sushiris)- jag använder alltid riskokare som gör jobbet åt en! Stek sedan hackad gul lök (½), hackad morot (½ liten) och hackade champinjoner (ett par st. efter smak). När detta blivit mjukt, tillsätt frysta ärtor (½ dl), riset (1-1½ dl), persilja (efter smak) och till sist ketchup (2-3 msk.)  <- Kan tyckas lite konstigt, men gör väldigt mycket för smaken!

Variation: Tärna och stek quornfilé (1 st), uteslut moroten (glömde den sist) och använd trattkantareller istället för champinjoner. Också grymt gott!

Omeletten: vispa ihop ägg (2 st.) och grädde (1 msk.). Smält sedan lite smör i en ny stekpanna (eller diska den som använts) och stek omelettsmeten på låg värme- den ska stelna med inte få färg!

Omuraisu: Lägg ett par skedar av det stekta riset på omeletten och vik sedan över kanterna (detta kan vara lite svårt, men man får träna). Ta inte för mycket risblandning (det beror lite på- jag fick lite över) för då är det svårt att vika ihop omeletten. Sen ska hela 'paketet' upp på en tallrik, och lättast är att lägga tallriken mot omeletten (som man gör med ex. tårtbotten) och sen vända. Annars är det lätt att hela 'paketet' öppnas. Ringla över lite ketchup (det är, i Japan, vanligt att göra söta mönster och figurer).
Klart!



Grymt gott, och inte så krångligt som det ser ut i texten.. absolut värt att prova, testa också med kyckling- jättegott!

いただきます (itadakimasu)
1 Emma:

skriven

Åh du är så huslig i köket! Jag blir så avundsjuk. Det där ser väldigt intressant ut! När jag har mitt kök ska jag också laga en massa gott. Jag ska ha lägenhetskaffe när jag flyttat in bland kartongerna så då får du kika förbi :)

2 Hanna:

skriven

Japaner vet hur man gör god mat! ^__^

3 Emmelie Wideen:

skriven

Vilka underbara recept!



Kika gärna in på min nya Fotoblogg.

Kommentera här:

Web Analytics