Japanska smaker

Igår gjorde jag en jättegod wok till middag och tänkte dela med mig av receptet. Rätten är väldigt enkel och består av 5 ingredienser. Quornfilé, vitkål, vitlök, japansk soja och olja.  Jag älskar kål och japansk soja och detta var en perfekt kombination. Jag kunde inte hålla mig, utan gjorde woken även till lunch idag.


För 2 personer
:
Tina quornfiléer (3-4 st) och strimla vitkål (ca 1 liter strimlad kål behövs). Hetta upp lite olja i en wok och pressa i vitlök (1 klyfta, receptet innehåller dock totalt 2 vitlöksklyftor). Woka vitkålen tills den börjar bli mjuk. Dela quornfiléerna i mindre bitar och tillsätt dessa till woken, tillsätt också lite mer vitlök (1 klyfta). Fortsätt att woka i någon minut och tillsätt sedan japansk soja (ca 3-5 msk. beroende på tycke och smak). Låt sojan 'koka in' under 1 minut.

Färdigt!


Servera med kokt jasminris och gärna lite misosoppa. Rätten kan också serveras med andra smårätter (antingen samma mängd till fler personer eller i mindre mängd för 2 personer). Jättegott, jag hoppas att ni testar detta receptet!

1 Ells:

skriven

Åh det ser verkligen jätte gott ut!

2 Moa:

skriven

sv: hihi bor faktiskt inte i Sthlm, utan i Karlstad... ;) Men har varit i Sthlm rätt ofta senaste året :) Har inte heller sett kaitenzushi någonstanns i Sthlm, och har inte varit på Yasuragi Hasseludden - fast ska nog åka dit någon gång! ;D



Mmmm....vad gott det ser ut och låter! Synd att man inte har någon wokpanna bara... D:

3 Marie:

skriven

kande du nagon nar du akte till japan? vill ocksa flytta dit...

4 gil:

skriven

herregud va gott det där ser ut!!! nu blev jag faktiskt hungrig x3

5 Johanna:

skriven

Stockholm? Nejnej! Jag har fått lägenhet i Piteå !!!!!!! :) och du det där receptet blir det nog ikväll! Grymt sugen!!

6 Linda:

skriven

Jag gillar din blogg :D hoppas det inte gör något att jag lägger till den som bevakning?

7 Tokyo - Love:

skriven

@Marie: Nej, men jag åkte dit med min sambo så jag var inte helt ensam. Man lär ju snabbt känna folk om man pluggar också. Man kan alltid bo hos en japansk värdfamilj.

8 Ismael.:

skriven

är du vegetarian på heltid?

9 Hejregina:

skriven

Åh, detta ser både gott och enkelt ut, måste prova :)

Kommentera här:

Web Analytics