Vegetarisk gyūdon

Idag bjuder jag er på ett japanskt recept, en vegetariskt variant av gyūdon. Gyūdon, som betyder typ "biffskål" är en don (risrätt) som vanligtvis görs på nötkött och lök men här hemma äter vi ju inte kött så det fick bli ett vegetariskt försök. Kan tyvärr inte ta cred för originalreceptet, som jag lånat av Nathalie, jag har dock ändrat lite i mängderna.
 


Gyūdon för 2 personer:


Börja med att blötlägga torkad shiitake (3-4 st hela) tills de mjuknat. Spara 1,5 dl av vattnet, detta ska användas! Skiva svampen i tunna skivor. Skiva gul lök (2 st små/normalstora) till centimeterbreda "båtar" (dvs. inte finstrimlat).  Stek löken i lite matolja, på medelvärme, tills den är genomstekt (den ska inte få färg, bara 'svettas' tills 'genomskinlig'). Tillsätt svampen och stek ytterligare någon minut. Tillsätt "svampvattnet" (1,5 dl), koka upp och tillsätt japansk soja (1,5 msk), sake (2 tsk) och råsocker (2 tsk). Stek tills vätskan försvunnit (blivit till en tjock sås som endast täcker löken, typ en glaze). Färdigt!

Servera över japanskt ris eller jasminris och gärna en misosoppa till. Gott!


Jag har provat receptet två gånger och tycker det blir jättegott! Kanske ingen höjdare om man inte gillar lök dock. Verkligen enkelt och billigt, en liten flaska sake räcker dessutom länge om man (som jag) bara använder den till matlagning.
Web Analytics