Att komma hem...

Ett regnigt Shinjuku 
 
Det blev inte så mycket tid för omställning och sådant efter resan. Två timmar efter att vi anlänt hemma i Helsingborg, efter ca. 16 timmar på resande fot, fick vi besök av Kais ena syster. Dagen efter var den nämligen dax för ettårskalas för Kais systerson och dagen efter det träffades vi alla för brunch, vilket var supertrevligt. Men det fanns ingen direkt möjlighet att stanna upp, reflektera och känna att vi just varit i Japan, trots jetlag och allmän trötthet efter 2 intensiva veckor i Tokyo
 
Nu har vi landat lite i vardagen igen, jag har börjat jobba (jippi!) och allt är sedan en vecka tillbaka uppackat! Men så fort jag sätter mig ned och går igenom bilder eller tänker "jag borde blogga om resan" så blir jag lite matt av att vi redan är tillbaka hemma och att allt är som vanligt igen. Men det är väl baksidan av att resa och uppleva spännande saker, vardagen känns lite trist i jämförelse.
 
 
För 24 dagar sedan (andra dagen i Japan) hängde vi i ett regnigt Naka-Meguro för att hinna se lite sakura. Trots vädret, och att hanamisäsongen sjöng på sista refrängen, var det magiskt att promenera längs vattnet under alla körsbärsträd. Mer om den dagen i nästa inlägg. 
 
- translation -
This time, arriving back home in Sweden have been a bit difficult and it's so surreal to think about the fact that we just visited Japan. We didn't have much time to adjust to life back home, with a full schedule and visitors arriving a few hours after landing, but now everything is unpacked and I'll get on with blog posts as well.
 
1 FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger och resor:

skriven

Du är där snart igen;)

2 FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger och resor:

skriven

Har du förresten nåt tips till mig/oss på någon utflykt vi kan göra utan övernattning. Nu är det ju bara en månad kvar till vår resa till Tokyo. Kram

Svar: Kamakura definitivt! Men fick för mig att ni redan planerat att åka dit, så säger också Nikko (dock 2 timmar enkel väg, så man får inte så mycket tid på plats) eller Mt. Takao. Det beror egentligen helt på vad ni är intresserade av att göra/se.
Tokyoyo

3 Lovisa Hellström:

skriven

vad kul med jobb! vad blev det för något? :)

Svar: Deltid hos en konservator jag jobbade hos lite i somras. Så är fortfarande på jakt.. hade en intervju på sushi-stället, så kan bli nåt där. Dock väldigt få timmar, vilket är synd.
Tokyoyo

4 FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger och resor:

skriven

Längtar verkligen efter att få läsa mer om er resa!

Tänkte fråga dig en sak! Man behöver inte göra något annat än att boka biljett för och ha ett giltligt pass för att komma in i Tokyo. Vet inte om det är för att det börjar närma sig nu men jag börjar få resfeber. Jag har ju varit i Tokyo förut men har glömt hur det var.Men visst är det så att man inte behöver ansöka om visum innan när man bara ska vara borta några veckor?

Svar: Jag med! Haha, har jobbat långa dagar hela veckan (första maj och i lördags med) så har inte haft lån energi, men idag drar jag igen igen. (>__<)

Man "får" 90 dagars turistvisum bara man har giltigt pass (kolla dock hur länge passet måste vara giltigt efter hemresa, vissa länder har typ 6 månader) och biljetter. Så det är inga problem eller krångel med att ansöka om visum. På flyget brukar de dela ut formulär att fylla i för immigration, så har man det ifyllt och klart. Bra att ha sin hotelladress nära till hands då.. Hur flyger ni?
Tokyoyo

5 FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger och resor:

skriven

Men man ansöker inte om visum innan man bara får det på planet ? Har jag fattat det rätt då?

Vi kommer flyga med Japan airlines med mellanlandning i Helsingfors.Har aldrig flugit med dom innan så det ska bli spännande :)


Svar: Man får ett "turistvisum" beviljat i immigrationskontrollen. Så ingen ansökan innan, läs mer här om du är osäker: http://www.se.emb-japan.go.jp/visa_swedish_passport.htm

Spännande! Har inte flugit med JAL innan, men de ska vara bra vad jag hört. :)
Tokyoyo

6 FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger och resor:

skriven

Tack snälla för dina svar. Jag har ju som sagt varit i Tokyo innan men ibland så blir man osäker ändå det är nog för att man är så rädd att nått ska gå snett.

Väntar med spänning på nästa inlägg Kram

Svar: Såklart, hjälper så gärna med det jag kan/vet. ^__^)Jo, men så är det ju. Lite snopet att komma fram och sen inte få komma in i Japan för att man missat att ansöka om visum.. Hur länge är det ni stannar nu? Ska bli kul att följa er resa också. Har ni bestämt något mer ang. utflykter?
Tokyoyo

7 FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger och resor:

skriven

Resan är på 16 dagar och vi har bokat hotell i Shinjuku. Vi kommer definitivt att besöka Kamakura för det verkar verkligen vara en underbar utflykt. Jag har funderat på att ta en tur till Mont Fuji också och ska kolla upp dom andra ställena som du tipsade om. Under tidigare resor till Tokyo så har jag bara rört mig i centrala Tokyo så det ska bli spännande att göra lite nya saker på den här resan. Det är bara 24 dagar kvar tills vi reser nu :)

8 Johan:

skriven

Välkommen hem! :) Jag har också varit hemma ett par veckor nu men det är först idag som jag orkat skriva ett blogginlägg om resan. Jag upplever det som mycket positivt att skriva om resan då jag återfår lite känslan av att vara där igen :) Har fortfarande en hel del foton att gå igenom dock, blir lite trött bara att tänka på det... Ser fram emot fler blogginlägg från din resa! Ganbatte! ^^

Svar: Samma här, tack! Sitter och går igenom och redigerar bilder och blir ömsom glad över alla äventyr och ömson ledsen över att vara hemma igen. ^__^). Kommer upp ett inlägg i em, på riktigt! :)
Tokyoyo

Kommentera här:

Web Analytics