Japanska Ronja

 
Ikväll har anime-serien Ronja Rövardotter, av Goro Miyazaki (Studio Ghibli) premiär på svenska Barnkanalen. Serien är uppdelad på 26 avsnitt och det första börjar alltså ikväll kl. 20.05 på Barnkanalen SVT. Eftersom den visas på svensk TV är den dubbad, men det kan ändå vara kul att se om man gillar Ghibli-filmer.
 
Serien har vunnit pris som bästa 2D animerade program på Asian Television Awards och är nominerad till pris för bästa animation för barn på International Emmy Awards.
 
 trailer från SVT
 
Jag har faktiskt inte sett serien än (har haft lite svårt att få tag på den i ok kvalitet och sen ärligt talat lite glömt bort att den finns), så jag ser fram emot att kunna se den på TV nu, om än på svenska. Det får bli till att försöka hitta den på japanska (med engelsk text) också såklart.
 
Jag har skrivit om 'Sanzoku no Musume Rōnya' (den japanska titeln) förut, här och här
Ska ni kolla in Ghiblis Ronja?
 
- translation -
Studio Ghibli's take on the popular Swedish childrens book (and series) Ronja the Robbers daughter is premiering, in Swedish, on television tonight. 
 

1 Daniella 🌙:

skriven

Jag vill se den men tänker vänta tills jag hittar en bra japansk med engelsk text :)

Svar: Ja, jag har kanske tänkt samma (är ändå inte hemma och kan se ikväll). Men kul att det går på TV!
Tokyoyo

2 Lili:

skriven

Åh så fantastiskt! Kommer dock precis som ovanstående vänta tills jag hittar med japanskt tal och textning, pallar verkligen inte den svenska dubbningen!

Svar: Nej, jag känner lite samma. Men tror att det är ganska bra röster ändå, utifrån vad jag läst mig till. ^__^)
Tokyoyo

3 Linnea :

skriven

Har sett på japanska, blev tyvärr riktigt besviken då det ändå är ghibli. Hade ju väldigt höga förväntningar (ghibli + ronja kändes som en grym matchning) så ett tips är att kanske inte förvänta sig allt för mkt så blir det kanske bättre :)

Svar: Aha, så synd! Har ju sett bilder och några trailer, tycker det känns lite kantigt och "platt" i stilen. Ska tänka på det när jag ser. ^__^)
Tokyoyo

4 Ida:

skriven

Tycker om Studio Ghibli och älskade Ronja som liten. Så det borde vara en perfekt kombination! :)

Svar: Samma här! Visst, man lär väl sakna vissa saker från "orginalserien" men ändå, Ghibli liksom! (^__^)
Tokyoyo

5 Anna:

skriven

Här tittar jag! På japanska, engelsk text, bra kvalitet: https://kissanime.to/Anime/Sanzoku-no-Musume-Ronja

Svar: Bra tips, tack!!
Tokyoyo

6 Tora (torahansson.blogg.se):

skriven

Superhärlig blogg, verkligen!!!!!!<3

Svar: Tack så mycket! Jag ligger lite i lä med inlägg för tillfället, men alldeles strax drar jag igång igen med en stor nyhet!
Tokyoyo

7 David blomqvist:

skriven

Ronja rövArdotter ska se ut som en film från Astrid Lindgren musiken sjöngs av björn isfält den filmen ska va animerat serie lycka till

Kommentera här:

Web Analytics