Izakaya night

Igår hade jag och Kai izakaya night hemma. En izakaya är en japansk typ av restaurang/pub som serverar alkohol och mat (allt från enkla snacks till mer seriösa hopkok beroende på ställe). Många 'izakayor' erbjuder så kallad nomihoudai ('all-you-can-drink') och/eller tabehoudai ('all-you-can-eat') där gästerna får äta och dricka så mycket de orkar under en viss tid (ofta omkring 2 timmar). Både dryck och mat är billigare än mat på krogen här hemma och till skillnad från i Sverige är det inte ovanligt att man går ut och käkar, på izakaya, flera gånger i veckan.

Izakaya-kulturen och -maten är nog något av det som vi saknar mest från Japan.


Kai m.f. på izakaya med nomihoudai, Tokyo, Januari 2010 (första gången vi provade edamame.. tror jag)

Tillbaka till igår, vi gjorde lite smårätter izakaya-style. Bland annat corn bata (corn butter, dvs. majs med smör), kappamaki (makizushi med gurka), glutenfri vegetarisk tempura (med en grymt god dippsås!), poteto sarada (japansk potatis sallad), wokade böngroddar, edamame m.m. Det var jättegott! Till vår stora lycka hade vi dessutom lite umeshu kvar.




Nästa gång bjuder vi nog över lite folk, men det var perfekt att prova 'konceptet' bara vi två. Oh, det var SÅ gott!
1 Linn:

skriven

Åh det ser väldigt gott ut!

izakaya har jag hört talas om och det låter så roligt! :D

2 anna:

skriven

japansk mat alltså! <3 en av anledningarna till att jag vill dit :)

3 Mammi:

skriven

Ser himlans mumsigt ut...

4 emma:

skriven

det ser ju verkligen jättegott ut Johanna! Proffsigt! Kan tro att ni saknar den däringa matkulturen :)

5 Fishis:

skriven

Det ser otroligt gott ut... jag återvänder abslolut för fler tips!

6 E M M E L L Y:

skriven

sv: Vad coolt :D

Jo, men det är baserat på böcker, och serien var grym liksom böckerna ;)

7 Marcela:

skriven

Wow, vilken fantastisk blogg du har! Massa fin inspiration och blev riktigt sugen på att göra sushi själv igen.. :)

8 Maria:

skriven

Åh gud så gott! :)

Jag är ett stort fan av japansk mat. Och till hösten ska jag åka till Tokyo och plugga!

9 Annica:

skriven

Åh herregud vad gott det ser ut!!:O~ Bra jobbat!

Kommentera här:

Web Analytics