Sushi-guide Göteborg

Flera av er har efterfrågat mina favorit sushi-ställen och även sushi-guider. Eftersom jag inte har någon koll på Stockholms-sushi (jag har bara provat två ställen, jag är ju aldrig där uppe!) så ligger fokus självklart på Göteborg!

Det finns såklart jättemånga ställen i Göteborg som jag inte provat, men de flesta kan man läsa om på Sushikartan (jag kollar ofta in sushikartan för att se vilka ställen som folk gillar och inte). På 'min' sida på sushikartan kan man läsa mina recensioner av ställen (tog endast med favoriterna och de sämsta här). Jag har tänkt bli bättre på att prova nya ställen, men ibland blir man lite bekväm och går till ställen man gillar bara för att man vet vad man får.

Bilderna är tagna på respektive sushi-ställe och det finns länkar till alla ställen (klicka på namnet). Vissa hemsidor kanske inte imponerar, men då hittar ni dit i alla fall. Kolla dock in East West Sushi's hemsida, den är jättefin!




AI SUSHI
Mitt favoritställe i Göteborg! Trevlig maki med lax och bra tillbehör (wakame-goma, syltad rödlök & nån form av kimchi, som inte var så stark!). Bra topping, jättgott och bra kombinationer! Bra variation på bitarna och god soppa. Kul att de gör nåt annorlunda och fina ´dragonrolls´. Fräsch lokal och japansk musik. Absolut värt omvägen (ligger vid Feskekôrka). - läs mer här -



SUSHI YAMA

God sushi med bra fisk och trevliga rullar, även bra vegetarisk. Lagom små bitar, men i dyraste laget. Stort utbud och mycket tillbehör/smårätter, ex. wakame-goma och edamame, mina favoriter! Misosoppan är bra, inget speciellt men god och lagom salt. Fin, men lite liten lokal med trevlig uteservering under sommaren. Samma pris under lunch och middag, vilket gör att man gärna går hit på helgen eller kvällen (då andra ställen ofta höjt priset). - läs mer här -




HÄLSOSUSHI
Oftast riktigt god sushi, inget utöver det vanliga men man vet vad man får. En av de bättre i innerstan, speciellt för det priset! Alltid trevliga, god soppa (varierar dock lite). Stället är lite litet, men det är trevligt att kunna sitta ute på sommaren.




HAIKU SUSHI LOUNGE
Gillar såklart konceptet, men till skillnad från Japanska kaitenzushi-ställen så är sushin ganska dyr. En upplevelse, men sushin har varit lite varierande i kvalitet och smak. Trevligt med temaki och kvällserbjudanden, men lite dyrt för lite bristande kvalitet. Har provat ´ät så mycket du vill´ för 159:-, vilket var mer prisvärt. Hit går jag när jag har besök, för att det är skaplig sushi och en upplevelse! - läs mer här -




HOZE
Konceptet har förändrats nu, (Tapas och Japas) men José kör fortfarande sushi ibland.
Sushi av högsta kvalitet, mycket fina råvaror- de vet vad de gör. Superfina futomaki´s och nigiri, kocken valde själv vad han serverade.. vilket kanske inte passar alla. Tyvärr långsam service men underbart gott! - läs mer här -


Tar med två andra favoritställen, som dock inte ligger i Göteborg.



EAST WEST SUSHI - Örebro (vänstra bilden)
Riktigt bra sushi! Ett av de bästa ställen jag testat i Sverige. (Har nyligen flyttat till större lokaler, har tyvärr inte provat sen innan flytten) Har haft möjlighet att äta där ett antal gånger sedan jag flyttade från Örebro. Alltid fräsch, fin och inspirerande sushi! Kvaliteten kostar såklart lite mer. Ett team som verkar brinna för det de gör. Även varma rätter, har dock inte provat dessa. Supersöt ´take away´-funktion på hemsidan (förövrigt fin hemsida!).

KIMONO SUSHI BAR
- Norrköping (högra bilden)
Stammisställe när man är i hemstaden, första stället jag provade sushi på. Mycket god sushi och mycket bättre än många ställen i Göteborg. Ljummet ris (som visserligen är grötigt och kompakt, men jag gillar det!) och kall fräsch fisk. Perfekt! Väldigt trevlig kock som alltid levererar fin sushi. Helt ok pris för sushi av denna kvalitet, lunchen prisvärd!


Sämre ställen, rekommenderas tyvärr inte!:


Super sushi (flertalet besök, vet dock inte varför)
Sushi på ´löpande band´ av överdriven storlek. Det positiva jag kan säga är att det inte bara är mycket ris utan även stora fiskbitar. Men inget för mig! Antar att det är priset som lockar, vet att många gillar stället - men aldrig mer säger jag!

Sumi sushi (endast ett besök)
Snarare Sumo sushi- jättestora bitar som på Super sushi, lång väntetid.

Slimfood (endast ett besök)
Lockande läge mitt i Nordstan, och ser fint ut. Visst det går att äta, men inget ställe man går till (läget till trots).
1 Lai Thai Photoblog:

skriven

I love Sushi, and you photos made me hungry.

2 Robert:

skriven

Riktigt trevliga och matnyttiga(höhö) recensioner! Men en fråga ang Haiku. Har de kvar ät hur mkt du vill valet eller har de tagit bort den? Jag har själv ätit där på min födelsedag men ser inte att de har den som ett alternativ på sin hemsida=S

3 Tokyo - Love:

skriven

@ Robert: Kul att di gillar tipsen! Vad jag vet så har de aldrig haft "ät så mycket du vill" på hemsidan, utan bara på skyltar i/utanför restaurangen. Lättast är nog att ringa och fråga, det var ett tag sedan jag åt där..

4 Stickan!:

skriven

Vilket super bra inlägg :-)
Tack för alla tipsen :-)

Svar: Tack tack, hoppas de hjälper. Gör du ofta sushi hemma?
Johanna

Kommentera här:

Web Analytics