Min sushi-sommar

Det verkar ju vara standard att visa upp vad man gjort under sommarmånaderna, åtminstone på de bloggar jag läser. Eftersom jag jobbat (och inte gjort något jätterevolutionerande) och detta faktiskt är en blogg dedikerad till min förkärlek för Japan så tänkte jag dela med mig av min sommar, i form av mina sushi-intag.


Det har inte blivit lika mycket sushi som jag önskat, men jag har fått prova en del nya ställen och såklart också lyckats få i mig en del 'annan' japansk eller Japan-inspirerad mat.


Började min sushi-sommar med ytterligare ett besök på Khoki Sushi, kaitenzushi-stället i Göteborg som jag kommer att sakna! Fick 'hjälpa' en Stockholmsfamilj med vad de beställt och åt själv en massa goda bitar från rullbandet. Mmmm... (bilderna är tyvärr från ett tidigare besök)
 
 
Åkte hem till Norrköping för att umgås med lillebror och då blev det självklart ett besök på bästa Kimono Sushi. 12 underbara bitar och väldigt goda pickles.
 

Vi flyttade ned till Helsingborg i juli, så det blev besök på Sunshine Sushi inte långt från där vi bor. Sesamfrön över alla bitar var dock ingen hit (brukar man inte få välja det själv?), men sushin var god och soppan riktig bra!


Take away-lunch i ute i solen, från Kyoto Sushi. Kappa-makin var det godaste, tyvärr blev vi besvikna. Futomaki-bitarna (de tjocka rullarna) var inte bra, och mest en massa ris. Dessutom var de väldigt krångliga när vi ville ändra vår beställning (det vegetarisk utbudet var inte så kul).


Ytterligare en take away, 12 fina bitar från Zakura Sushi. Favoriten kappa-maki (gurkmaki) och andra hosomaki (smala rullar med en ingrediens) är populärt här i söder. Tyvärr var misosoppan slut så det fick bli wakame-goma (sjögrässallad) som var mycket god!


Jag har faktiskt inte gjort sushi själv en enda gång i sommar. Packning, flytt och jobb har tagit upp all tid (missförstå mig inte, det har varit jättekul och massa nytt, men man har ju inte ork till allt som ni märkt på min frånvaro här på bloggen). Nu längtar jag efter att få fixa en sushi-middag i nya lägenheten!

Annat jag ätit i sommar.
Wokad tofu med grönsaker, hemmagjort såklart.
 

Glutenfri vegetarisk ramen, supergott och enkelt! (Recept kommer)
 

Yakiniku på Ichiban. Maten var jättegod men servicen usel (vi var där under Helsingborgsfestivalen så det var mycket folk och stressigt, men ändå!) Blir fler besök och recension på bloggen senare.
 

Donburi med aubergine och tamagoyaki. Picklad gurka och 'corn bata' (corn butter) som tillbehör.
 

Avslutar med en bild på en söt bento (lunchbox) jag gjorde till Kai en dag. Samma ingredienser som i donburi'n ovan + en söt panda, soya-fisk och paprika-sakura.


Vad har ni ätit i sommar?
1 Nea:

skriven

Har inte alls ätit så mycket asiatiskt i sommar. ;w; Vilken trevlig blogg.~

Svar: Jag insåg, när jag började skriva att det har inte jag heller gjort.. haha. I alla fall inte så mycket som jag tänkt. Tackar!
Johanna

2 Ellen:

skriven

Åååh så gott! Fin blogg du har! ^^

Svar: Ja, älskar verkligen sushi! Kul att du hittat hit, och tack!
Johanna

3 Emma says style, love & rock and roll.:

skriven

åh underbara sushi!

Svar: Mmm.. gott!
Johanna

4 Cassie ^^♥:

skriven

Åååh så gott det ser ut!! ^w^

5 Jossie:

skriven

Så mumsigt. Lycko dig :P :D

6 Ninni - Foto & Vardag:

skriven

åh så läckert

7 Bella:

skriven

åååå så himla gott! :D

8 Marie:

skriven

Åhh vad mycket gott! :) Sushin ser helt underbar ut!

Svar: Mm... sushi är ju såååå gott!
Johanna

9 kiwiberries:

skriven

wow det där såg riiiktigt gott ut! så länge sen jag åt sushi men ääälskar det!

Svar: Älskar det också, om det inte framgått.. hihi
Johanna

10 Annellisaa:

skriven

gud allt ser svin gott ut ju

Svar: Det var det också, eller ja jag har ju skrivit vad jag tyckte om det.*
Johanna

11 Anna:

skriven

Mums! Det är tur att jag ska äta Sushi till lunch annars hade jag blivit väldigt deppig efter att ha sett alla dessa bilder på massa gott! ^^

Svar: Haha, ja tur. Blir ju jättesugen själv, får se vad det blir till lunch för mig.
Johanna

12 Caroline:

skriven

Å så himlans gott! Nom!

13 sandra:

skriven

trevligt det såg ut

14 Fiffi:

skriven

Vilka härliga bilder!!! Jag tycker sushi är supermums dock är jag typ amatör då jag nästan bara äter rullarna och laxbitarna ;O)

Svar: Tack! Ja, men man kan ju inte gilla allt.. du kanske lär dig, eller inte.* Vilket är ditt favoritsushi-ställe i Sthlm? (måste fråga)
Johanna

15 Fiffi:

skriven

Jag minns inte vad stället heter, ett rätt litet som ligger vid St Eriksplan.

Svar: Ok, ska kolla upp på sushikartan.se (min sushiguide)
Johanna

16 SOLSYSTER:

skriven

Oh vad gott:D

17 J E N N I F E R F O T O:

skriven

waow! Alltid kul att testa på lite nytt! :)

Svar: Precis, och nu när jag är nyinflyttad till ny stad så gäller det att prova alla olika sushi-ställen såklart!
Johanna

18 Victoria:

skriven

Nom nom så mk gott :D

19 Anna - Fotografi:

skriven

Hmm, det ser gott ut.. :)

Svar: Det var det också.*
Johanna

20 Charlotte:

skriven

Vilken annorlunda blogg! Det gillar jag.

Hoppas du får en bra helg.

Svar: Vad kul att du tycker det, tack! Och detsamma till dig.*
Johanna

21 SHF:

skriven

Gud vad gott! :D

22 Angelina:

skriven

oo vad gott det ser ut!! och söt panda! :)

Svar: Ja visst, inköpt i Tokyo- paradiset för bentolådor och bento-pysselgrejs.*
Johanna

23 Emma:

skriven

fina bilder!

24 Nyan:

skriven

Vilken underbar blogg verkligen! Jag älskar också japan så nu ska jag sätta mig och läsa allt du skrivit <3 =^.^=

Svar: Vad kul, tack!
Johanna

25 Ebba M:

skriven

Mums!

26 Maria:

skriven

det där gjorde mig minst sagt sugen på sushi haha! :) ha en fin fredag!

27 Carro:

skriven

Men guuuud så gott allt ser ut! Älskar sushi! Äter det dock alldeles för sällan eftersom det itne finns någon sushirestaurang här :(

Svar: Ja, eller hur?! Älskar också sushi! Men var bor du då? Du kan alltid göra sushi hemma, kolla in mina sushitips här: http://sakuradesu.blogg.se/2012/january/sushi-tips.html
Johanna

28 lovisa/polichinelle:

skriven

åh åh! sushikärlek!

Svar: Ja visst!
Johanna

29 Cathi:

skriven

Vilken fin design du har. Och vilka härliga bilder :D jag gillar inte sushi men skulle lätt kunna äta för att det såg så gott ut ändå hahaha. Bra fotograferat med andra ord ;)

Svar: Tackar! (Ska dock snart lägga upp en ny design..*) Kul att du gillar bilderna, jag älskar att fota, speciellt mat!
Johanna

30 Micaela:

skriven

Vad gott allt ser ut att vara!

31 Lilly:

skriven

mm...det ser gott ut!

32 Humlan:

skriven

Har aldrig käkat shushi förut..
Vet du någon bra shushiresturang i gbg? :D

Svar: Humlan, självklart! Är ju nyss 'bortflyttad' från Götet. Kolla in mina GBG-tips här: http://sakuradesu.blogg.se/2012/february/sushi-guide-goteborg.html
Johanna

33 Lisa:

skriven

Wow, ser gott ut... Synd att jag inte är så mycke för varken fisk eller skaldjur. ;)

Svar: Vegetarisk sushi kanske vore nåt för dig då?
Johanna

34 Clara:

skriven

oh, jag bor i helsingborg och tycker själv bäst om Kyoto sushi haha! men sunshne sushi har jag itne hört talas om, vart ligger det?

Svar: Kul! Ja, kyoto verkar populärt så det kan ha varit en dålig dag vi gick dit.. ska prova att äta där nån dag. Sunshine ligger i södercity, typ vid söderpunkten.
Johanna

35 Jessika:

skriven

Jag har aldrig ätit sushi, det ser så skumt ut.. xD

Svar: Haha ok, prova vettja.
Johanna

36 Emma Axelsson:

skriven

vad sugen man blir på all mat du köp/gjort! my oh my, vackra bilder Johanna! jag har mest ätit smulpaj haha...

Svar: Tack Emma, kul att du tycker det! Haha.. men smulpaj är gott också. Du har ju dock tillgång till East West, som jag saknar det stället!
Johanna

37 JW Photography ♥:

skriven

Mysig blogg :)

Svar: Tackar! Kul att du hittat hit.
Johanna

38 masshe:

skriven

åhhh måste prova på sushi någongång,är lite skraj för rå fisk men men. det lär inte skada! :D

Svar: Ja, det måste du tycker jag. Men testa mamma-sushi eller vegetarisk om du inte vill ha rå fisk. (fastän det är gryyymt gott!)
Johanna

39 ▲L I N N:

skriven

Ser gott ut, har dock aldrig vågat smaka sushi ;)

40 Anna T - Nörd och Filmskapare:

skriven

Ååååh mums, va sjukt sugen jag blev på sushi! En av mina favoriträtter!!

41 fanny :

skriven

asså KÄRLEK TILL SUSHI! jag har ätit sushi, mycket grillad kycklig/fläsk filé, glass, m.m... :)

42 Pablo:

skriven

Åh gott och mysigt!

43 Malin:

skriven

Meeeeen dreggel gud vad gott!! :D

44 EMELIE ELISABETH - EN BLOGG OM MODE. BLAND ANNAT.:

skriven

ser väldigt, väldigt gott ut vissa saker! mm!

45 Felicia:

skriven

ååååh vad fin blogg o bilder!!c: kommentera gärna min blogg" :)

46 felicia-:

skriven

åå det är så gott med sushi!

47 Annster:

skriven

Gott! :)

48 Zofie:

skriven

Men sluta vad Avundsjuk jag blev nu! Jag älskar sushi och dina bilder är helt fantastiska!! Nu maste jag äta sushi idag haha!

Svar: Tack Zofie, kul att höra! Älskar också sushi, som du kanske ser.*
Johanna

49 Hanna Karlsson:

skriven

Mmm, vad mycket gott!

50 Nora:

skriven

Gud vad gott! Själv har jag ätit min favomat glass!!!!

Svar: Haha, mmm glass!
Johanna

51 Cajsa:

skriven

gud så gott med sushi! :D

52 maya:

skriven

Nämen vad gott, jag blir så avunsjuk. Älskar ju sushi men det är så svårt att hitta bra ställen. jag gillar små sushibitar då de känns lättare och fräshare att äta. Förra veckan åt jag faktiskt sushi 2 gånger..hehe var så sugen på lax.

Svar: Mm... ja det kan vara svårt. Men bor du i Göteborg? (verkar så) då finns ju nyöppnade vRÅ att kolla in: http://sakuradesu.blogg.se/2012/september/restaurang-vra.html annars kolla min GBG-guide: http://sakuradesu.blogg.se/2012/february/sushi-guide-goteborg.html
Johanna

53 kerstin:

skriven

gullig lunch box allt ser fint och gott ut

Svar: Ja, den är söt!
Johanna

54 viktoria:

skriven

jag har inte ätit det med det ser ju himla gott ut :)

Svar: Det är det, tycker du borde prova.*
Johanna

55 Verna:

skriven

Vilka fina bilder! Såg dessutom riktigt gott ut haha :)

Svar: Tack, ja det var gott också.*
Johanna

56 Elin:

skriven

SÅ fina bilder!

Svar: Tack!
Johanna

57 E L I N F E L I C I A S:

skriven

åh, gott!

58 Andreas Fjellström :

skriven

Härliga sushibilder! Blir sjukt sugen! Får bli sushi i helgen!

Svar: Tackar! Ja, får nog bli sushi för mig med i helgen.
Johanna

59 Jeanette♥:

skriven

Jag älskar sushi...favvo snabbmaten helt klart:)

Svar: Mm.. det är så gott! Men lite tråkigt att det är just snabbmat här i Sverige.
Johanna

60 Camille:

skriven

gott!!

61 JennyLind:

skriven

låter som om du haft en otrolig sommar!
sushi är ju det bästa som finns liksom :O
jag har ett tips på mitt favvo ställe,
men det ligger lite söder om stockholm
så det kanske är lite överdrivet långt att åka...
men det är totalt värt det!
det ligger i nynäshamn och har precis flyttat till en större lokal.
kanske nåt inför nästa sommar?
verkligen otroligt!
hör gärna av dig om du vill veta mer! :)

Svar: Självklart vill jag veta mer om detta ställe! Vad heter det?
Johanna

62 Maria:

skriven

ja en del glass och andra onyttigheter har de blivit. tror en gång sushi, fast det är såå gott :-)

Svar: Glass, Mmmm!
Johanna

63 j u l i a:

skriven

åh, ser så smaskigt ut! fantastiska bilder, så färgstarka och fina! :)

Svar: Tackar Julia! Visst blir man sugen.
Johanna

64 Mohammedi's | Art, model & designer:

skriven

GE MIG!! MMM... GOTT GOTT

65 Sofie DJ:

skriven

Mums! Den maten ser mycket god ut :-D!

66 Sofia Ekström:

skriven

haha, helt rätt att visa upp vad man har ätit istället för vad man gjort, det gäller ju att prioritera ;)

maten såg för övrigt sjukt smarrig ut!

Svar: Precis! haha
Johanna

67 Sandra:

skriven

Härliga Bilder!! :D

68 kristina:

skriven

vågar aldrig testa sushi, alla säger att det är så äckligt.. stämmer det verkligen?

Svar: Haha, smaken är ju som baken. Som du ser så tycker jag inte att det är äckligt, jag ÄLSKAR sushi! Men vissa tycker att det tar några smakprov innan man vänjer sig, jag gillade det dock från första tuggan. Prova, det är ju inte farligt!
Johanna

69 Cajsa Torres:

skriven

Mmmh ser super gott ut :) och härliga bilder :) x

70 Robin:

skriven

Cool sida =) Jag har gillat Japan ända sedan jag var barn mer eller mindre. Det startade med att jag började kolla på Starzinger (en anime serie från 70/80talet), därefter så fastnade jag för Nintendo.

På den vägen har det gått xD Så förhoppningsvis så kan jag åka till Japan någon dag =) ha det bäst!

71 Charoline:

skriven

Ååh, så gott! Fantastiskt fina bilder! :D Vad använder du för kamera? :)

72 Elsaaaa:

skriven

åh så gott!

73 veronica:

skriven

Gott! :)
kramis

74 Sanna :

skriven

Jag var i JApan när jag var ett och ett halvt ;3
Mins inte så mycket, men jag har sett bilder, det är så fint där! :)

Svar: Vad kul! Synd att du inte minns så mycket bara..*
Johanna

75 Annika:

skriven

Fina bilder :)

Svar: Tack Annika!
Johanna

76 artlane:

skriven

ser riktigt mumsigt ut! fin blogg:)

Svar: Mm.. tack!
Johanna

77 Sara - Ensamstående mamma:

skriven

Åh sushi, en av mina favoritmaträtter:)

78 » Tojjy Bui:

skriven

Prova Takenaka och Kin no Hashi i Halmstad vettja :)

Svar: Vet att Takenaka ska vara jättebra, men har inte tagit mig dit för att prova än, men vill!
Johanna

79 aina [fotoblogg]:

skriven

Åh vad gott :D

80 Lina Roger:

skriven

Ser verkligen helfestligt ut :).
Själv äter jag bara vegetariskt sushi haha :D.

Svar: Vegetarisk sushi är också gott, min sambo är vegetarian. Själv älskar jag fisk.
Johanna

81 m:

skriven

Har aldrig smakat sushi .. så vet tyvärr inte hur det smakar.Men det ser jättegott ut,men jag vet ju inte hur jag kommer tycka det verkligen är den dagen jag smakar det.Men det ser jättegott ut iallafall! :D

82 ▲ S A N N A:

skriven

så gott det ser ut, har aldirg smakat sushi :)

83 Tborgs Photography:

skriven

Härlig blogg!

84 Alexics:

skriven

Men guuuuuud vad gott!

85 Anna:

skriven

Mumsigt <3

86 Isabella:

skriven

Vad gott!!! Underbart
Följ mitt liv som modell och Londonbo! Kram!

87 Caroline:

skriven

Sushi, något som förgyller hela sommaren!

88 enesa:

skriven

åh ser jätte gott ut!

89 Jennifer:

skriven

Ser sjukt gott ut! Har själv aldrig ätit Sushi. Kanske borde göra de? ;)

90 Elinor:

skriven

Åh vad jag blev hungrig nu....

91 Bella:

skriven

mums :D

92 natalia :):

skriven

Matlådan gör mig jättehungrig... och sugen på att göra en sådan att ta med till skolan... :)

93 Sisa:

skriven

Åhhh vad mumsigt!

94 JennyLind:

skriven

www.sushibarthaitakeaway.se

det är deras nya sida den är bara att kolla in!
hoppas svaret duger :)

95 Gaymasen:

skriven

Liiite sugen jag blev på sushi nu då! Haha.

Och tack snälla! Och jag älskar Göteborg. Har alltid velat bo här och nu gör jag äntligen det :D

96 Emma Andersson:

skriven

Detta inlägget är ju hemskt på ett underbart sätt!! Blir så sugen på sushi... och det hemska är att klockan är 9 o jag inte har någon möjlighet att gå o köpa någon sushi med en gång!!!!

Kommentera här:

Web Analytics