Squeamish about Sushi

"Squeamish about Sushi - food adventures in Japan" av Betty Reynolds. En superfint illustrerad 'guidebok' till det japanska köket och restaurangbesök i Japan
 
 
Här på omslaget visas olika nigirizushi som är vanligt förekommande, åtminstone i Japan. Mmmm.. gott! Jag älskar stilen på illustrationerna och att varje ingrediens/maträtt benämns på engelska och japanska (både med hiragana/katakana/kanji och rōmaji dvs. romanska bokstäver som kan läsas av "alla").
 
 
 
Förutom sushi, tempura och yakiniku så bjuds det bland annat på traditionell japansk frukost, sumomat (nabemono), och små inblickar i livet och maten på ryokan, i en izakaya och kring nyår i Japan.
 
 
En riktigt fin liten bok, men inga recept och inte så jättemycket info kring de olika maträtterna. Det är helt enkelt inte en receptbok utan en guide. Dock helt oumbärlig för en japan- och matnörd som jag.
 
Finns bland annat på bokus och adlibris. På amazon finns den också att bläddra i.
 
1 Thao (타오):

skriven

Oh, herlig! Må skaffe meg en sånn bok :D

Svar: Ja, den är jättefin!
Johanna

2 Lina:

skriven

Hej!! :)
fin blogg!! Vi har en blogg där inläggen är proppade med gammal och nött inredning! Ta gärna en kik! ;)
...vi finns på bloglovin med, så ingen behöver missa ett enda tips! :D
Ha en bra dag!

3 Ebba M:

skriven

Fin bok! Ärligt talat har jag aldrig ätit sushi/gjort sushi, men nu blir jag så sugen på att testa...

Svar: Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra. Smaken är ju som baken och många har svårt för sushi, men jag ÄLSKAR det!
Johanna

4 Johanna:

skriven

Nääeh men gu vad rar! En sån vill jag ha.

Svar: Ja, den är underbar. Jättenöjd att jag har den i min ägo!
Johanna

5 Anna T - Nörd och Filmskapare:

skriven

Vilken kul bok :D älskar asiatisk mat!
Nu blev jag sugen på sushi*!

Svar: Ja, den är verkligen jättefin! Älskar (som du kanske sett) också asiatiska mat, speciellt sushi!
Johanna

6 LORISSA LOVEBOMB:

skriven

Den ser läcker ut :D

Svar: Ja, den är grymt fin!
Johanna

7 Ellen:

skriven

Verkligen fint :D Gillar den typen av böcker

Svar: Jag med, har en liknande om Tokyo sedan tidigare också,
Johanna

8 Junitjej:

skriven

Kul att inlägget hamnade på startsidan!

Svar: Ja visst, alltid kul med lite nytt folk som tittar in också.
Johanna

9 Paulina Holmberg:

skriven

så gott, älskar sushi!

Svar: Mmm... jag med! Åt just hämt-sushi till middag.
Johanna

10 Catta:

skriven

Vilken rolig bok!

Svar: Ja, supersöt bok!
Johanna

11 Mona:

skriven

Skön blogg tjejen! Keep it up =)

Svar: Tackar! Kul att du hittat hit!
Johanna

Kommentera här:

Web Analytics