Dyrt i Japan?

 
Jag får mycket frågor och kommentarer, både på bloggen och utanför, om hur dyrt det är i Japan. "Tokyo är väl typ världens dyraste stad?", "HUR har man råd att åka dit?!", "Vad kostar resan och boendet?". Jag brukar svara något i stil med att det inte alls är så dyrt som folk tror och att resor dit kan fås väldigt prisvärt nuförtiden. Boende, mat och annat finns i alla prisklasser. I det här inlägget tar jag upp lite info om mat och dryck.
 
 
Gyūdon set i Tokyo - Yuba-donburi i Osaka - Izakaya i Shinjuku - Lyx på N.Y. Bar, Park Hyatt Tokyo
 
Tjusig, "dyr" sushi på Odaiba
 
Billig kaitenzushi i Asakusa
 
Visst, i Japan (i Tokyo framförallt) så finns några av världens tjusigaste och säkert dyraste restauranger (Kanto- och Kansai-regionerna har väldigt många stjärnor i Guide Michelin) och du kan lätt lägga 500:- för några bitar riktigt fin sushi. Men du kan också äta väldigt god mat som nästan är oförskämt billig. Exempelvis kaitenzushi (rullbandssushi), med bättre mat än på många dyra sushiställen i Europa, och där en tallrik (oftast 2-4 nigiri eller 4-6 maki) inte behöver kosta mer än ¥100 (ca 7 kr). Dyrare råvaror betyder såklart dyrare pris, men billig sushi betyder inte dålig sushi- åtminstone inte i Japan där råvarorna oftast är bra, bättre eller bäst. 
 
Jag utanför en izakaya i Shibuya   -   Tofu, poteto sarada, miso soppa och umeshu soda
 
På izakaya, typ en japansk pub, där man beställer många smårätter kan man beställa in det mesta på menyn, både i mat- och dryckesväg, utan att bli ruinerad. På många ställen kostar rätter ofta mellan ¥300-¥500 och dryck likaså.
 
Det som däremot är väldigt dyrt, i jämföresle med Sverige, är att köpa matvaror i butik. Eller ja, inte precis alla matvaror, men exempelvis grönsaker är dyrt och importerade varor är knappt att tänka på. Här hemma köper vi ju oftast grönsaker och frukt i lösvikt, i Japan är det vanligt att tomater, potatis, äpplen m.m. säljs styckvis och det är inte heller några "lösviktspriser". En utemiddag i Sverige kostar kanske kring 10 ggr så mycket som att laga mat hemma, medan det i Japan (åtminstone i Tokyo) inte alls är lika stor skillnad. Där kostar utemiddagen kanske 4-5 ggr mer än att laga själv. (Självklart beroende på vad och var man äter, som sagt- alla prisklasser och budgetar finns representerade i Tokyo). 
 
Kinesiskt i Harajuku  -  Koreansk BBQ ("grilla själv") i Shinjuku
 
 
Det här inlägget hamnar i nya kategorin "Guide - Japan" där jag tänk uppdatera min gamla Japanguide- Tips till Japanresenären, och skriva nya inägg som kan vara bra att läsa om man vill ha tips och råd inför resan eller bara är allmänt nyfiken på Japan och Tokyo! Tips på bra och billig mat i Tokyo? -> här <-
 
Gillar ni den här typen av inlägg? Skriv gärna en kommentar så jag vet.



1 En flicka som är stark:

skriven

Tack för ett intressant inlägg! Hade gärna åkt dit någon gång!

Svar: Åh vad kul att du gillar! Ja, Japan är underbart.
Johanna

2 lovisa:

skriven

gillar ABSOLUT! är så himla sugen på att åka till japan, det står med permanent bläck på min bucket list alltså.

Svar: Så kul! Ja, det tycker jag du ska. Älskar Japan! (om det inte framgått, haha)
Johanna

3 Daniella 🌙:

skriven

två tummar upp!

4 Tsimtsim ☆ Alternative & Geek blog.:

skriven

väldigt intressant inlägg!! skulle gärna läsa mer om sånt här ^^

5 Frida:

skriven

Jag gillar alla dina inlägg och jag vill gärna läsa fler tips och trix om Japan =)

Svar: Vad kul! Blir peppad när ni kommentera och gillar inläggen, mer Japan åt folket!
Johanna

6 Emma Refv:

skriven

Toppenbra information! Dessutom har du jämt så fina bilder. :)

Svar: Men tack vad glad jag blir! Och kul att du gillar inlägget!
Johanna

7 Maggie:

skriven

Ja! Det skulle vara jätteroligt!

Jag har varit intresserad av Japan och allt japanskt sedan högstadiet, alltså ca femton år nu. Det har gått i perioder och varit relativt lugnt de senaste åren, har i princip bara tittat på animé, har funderat på att lära mig japanska, men tyckt det verkar för svårt. Men så för nån vecka sedan så började jag surfa runt på Youtube och kolla på "inlägg" om Japan av personer som bor eller befunnit sig länge i landet. Så himla kul! Har aldrig gjort det förut och jisses vad pepp jag blev! Det var liksom en helomvändning! Så jäkla fascinerande ändå. Jag har t.o.m bestämt mig för att plugga japanska ett år på SU och kanske även åka dit för att plugga tre månader nästa sommar. Så, eeh, jaa, ett långt och utdraget inlägg, men jag läser gärna mer om dina erfarenheter från Japan och tips och tricks rent allmänt för att ta sig dit, kanske plugga osv! :)

Svar: Kul! Åkte ju till Japan 2010 efter att bara ha läst en minikurs på distans. Pluggade 3 månader i Tokyo och sen har jag fortsatt plugga lite i Sverige
Följer en del youtubare i Japan, har du några tips?.
Du har ingen blogg eller nåt annat ställe där man kan "följa" dig? Hade varit kul! Ska fortsätta skriva tips och guider. Kul att du kommenterar!!!
Johanna

8 Edward:

skriven

Jätte bra info.
Har tänkt köpa kamera prylar från Tokyo, stor/mellan format.
Samtidigt fota lite och äta gott :)

Kommentera här:

Web Analytics